14 فروردين 1402 - 13:50
ایبِنا بررسی کرد؛

دو نیمه متفاوت بورس/ هیجان تغییر نرخ ارز پتروشیمی‌ها فقط چند ساعت دوام آورد

دو نیمه متفاوت بورس  هیجان تغییر نرخ ارز پتروشیمی‌ها فقط چند ساعت دوام آورد
جذابیت بالای بازارسرمایه، دستور العمل تغییر قیمت پایه محصولات پتروشیمی را بی اثر کرده و بازار سهام همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.
کد خبر : ۱۴۸۵۹۲

به گزارش خبرنگار ایبِنا، به دستور رئیس‌جمهور، از امروز دوشنبه ۱۴ فروردین نرخ مبنای دلار برای محاسبه قیمت پایه محصولات داخلی از ۳۶۴۸۰ به ۲۸۵۰۰ تومان بازمی‌گردد. با این دستور نرخ مبنا برای خوراک با قیمت دلار ۲۸۵۰۰ تومانی تعیین شده است و محصولات نیز باید با همین نرخ قیمت‌گذاری شوند.


این دستورالعمل واکنش‌های مختلفی را در بازار سرمایه در پی داشت، در ابتدا این دستورالعمل موجب شد تا بازار سهام هیجانی شده و روند ریزشی را در پیش گیرد، اما در نیمه‌های بازار سهام با فروکش کردن هیجانات ورق برگشت و بازار سهام سبز پوش شد.


سبز پوش شدن بازار سهام دلایل منطقی داشت، زیرا فعالان بازار سهام به این نتیجه رسیده بودند که بازار سهام در اوج جذابیت قیمتی قرار دارد و خیلی از سهام‌ها با کمترین حد ارزش جایگزینی در حال معامله هستند، این موضوعات موجب شده است تا دستور العمل مبنای دلار ۲۸۵۰۰ تومانی برای محاسبه قیمت پایه محصولات داخلی در بازار سرمایه بی تاثیر شود.


در حال حاضر ارزش دلاری بازار سهام در حداقل خود قرار دارد، ضمن این که بازده شرکت‌های بورسی روند صعودی دارد، بنابراین دستورالعمل‌هایی از این دست مانع صعود بازار سهام نخواهد شد.

 

با توجه به این که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ دلاری ۲۸۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است، این نرخ موجب خواهد شد تا بازدهی شرکت‌های پتروشیمی نه تنها کاهش نیابد، بلکه افزایش نیز خواهد یافت. از طرف دیگر این سیاست دولت، قدرت رقابت صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دستی در بازار‌های جهانی را نیز افزایش خواهد داد و باعث تقویت صادرات و ارز آوری بیشتر آن‌ها خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر