15 فروردين 1402 - 12:28
سخنگوی دولت در نخستین نشست خبری سال ۱۴۰۲:

دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی را کاهش داد/ بیشترین تطابق عملکرد را با لایحه بودجه داشتیم

دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی را کاهش داد  بیشترین تطابق عملکرد را با لایحه بودجه داشتیم
در ابتدای دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی نزدیک به ۴۰ درصد بود، اما در این دولت، در اسفندماه ۱۴۰۱، این شاخص به ۲۷.۸ کاهش پیدا کرد.
کد خبر : ۱۴۸۶۴۹

به گزارش ایبِنا، علی بهادری جهرمی با اشاره به برخی از مهم‌ترین اقداماتی که در دو هفته ابتدایی سال ۱۴۰۲ انجام گرفت، گفت: برای جلوگیری از فساد در شرکت‌های دولتی، صورت‌های مالی این شرکت‌ها منتشر شد. تحقیقات لازم و کافی در علت تعویق پرداخت حقوق فرهنگیان صورت گرفت و گزارش‌ها به رئیس‌جمهور رسید و تصمیم‌گیری‌هایی در این زمینه اتفاق افتاد که از آن‌ها مطلع هستید.

سخنگوی دولت در ادامه به مشکلات مربوط به پرداخت حقوق اسفند ماه فرهنگیان اشاره و تاکید کرد: در روز‌های پایانی سال شاهد بروز مشکلات در واریز حقوق فرهنگیان بودیم که همه ما را ناراحت کرد. در این زمینه تحقیقات لازم هم از سازمان اداری استخدامی، هم سازمان برنامه و بودجه و خود وزارتخانه و هم بازرسی رئیس جمهوری صورت گرفت و به تصمیم‌گیری مدیریتی هم انجامید که از الان مطلع هستید.

بهادری جهرمی اظهارداشت: کمیسیون تدوین برنامه هفتم توسعه جلسات خود را در تعطیلات بدون وقفه برگزار کرد و امروز بعد از ظهر هم تشکیل جلسه می‌دهد تا به زودی آماده شود و پیش از موعد تعیین شده از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

وی به شکست ایالات متحده در برابر ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه که انجام گرفت هم اشاره کرد و گفت: رای دادگاه لاهه، یک شکست تاریخی برای امریکایی بود که عادت داشت قوانین بین المللی را نقض کند. رای دادگاه به اصل بروز خسارت و التزام جبران خسارت به نفع جمهوری اسلامی ایران صادر شده است که نوعی اعتراف بین المللی به حقانیت ایران است.

سخنگوی دولت افزود: مذاکرات تعیین میزان خسارات مربوط به این رأی، یک مذاکرات فنی است و در موعد مقرر مذاکرات آن آغاز خواهد شد.

 

بهادری جهرمی این را هم گفت که بخشنامه تسهیلات ازدواج در راستای بودجه ۱۴۰۲ ابلاغ شد و هر یک از زوجینی که تاریخ ازدواجشان مربوط به بعد از سال ۱۳۹۸ باشد، مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۰ ساله دریافت می‌کنند.

سخنگوی دولت خبر داد که با توجه دیدار عصر امروز مسئولان و کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب، فردا - ۱۶ فروردین - پنجمین جلسه مشترک دولت و مجلس در سالن اجلاس سران به میزبانی دولت برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ به نام مهار تورم و رشد تولید گفت: در ابتدای دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی نزدیک به ۴۰ درصد بود، اما با توجه به اقدامات خوب انجام شده در این دولت، در اسفندماه ۱۴۰۱، این شاخص به ۲۷.۸ کاهش پیدا کرد. اما این میزان کاهش کافی نیست و سنگینی بار دولت همچنان در این حوزه مضاعف است.

بهادری جهرمی اظهار داشت: بلافاصله بعد از نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ از سوی رهبر معظم انقلاب نخستین جلسه ستاد اقتصادی دولت در اولین روز کاری امسال تشکیل شد و همه مباحث برای کنترل و مهار تورم مرور شد و برنامه‌های خوبی برای اجرا طراحی شد.

 

وی خاطرنشان کرد: کمیته رصد و پایش مستمر تورم، از شهریور سال گذشته در دولت تشکیل شده است، اما در آنچه در اسفند ماه تصویب شد، موارد مربوط به جوانب عملیاتی آن است. بناست تمام لوایح و مصوبات دولت پیش از طرح در هیئت دولت، در این کمیته بررسی و از نظر تورمی جوانب آن سنجیده شود.

سخنگوی دولت یادآور شد: با افزایش ۴۰ درصدی درآمد مالیاتی و نیز افزایش فروش نفت، بیشترین تطابق عملکرد را با لایحه بودجه داشتیم و تقریباً با کسری بودجه مواجه نبودیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر