30 فروردين 1402 - 15:22

رشد اقتصادی فراتر از پیش بینی چین

رشد اقتصادی فراتر از پیش بینی چین
داده‌های رسمی چین نشان داد که سه ماهه اول با افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده، چین سریع‌ترین بهبود را طی یک سال تجربه کرده است.
کد خبر : ۱۴۹۳۲۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا  به نقل از راشاتودی، داده‌های رسمی چین نشان داد که سه ماهه اول با افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده، سریع‌ترین سرعت بهبود را در یک سال تجربه کرده است. داده‌های رسمی منتشر شده در روز سه‌شنبه نشان داد که اقتصاد چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ رشدی بالاتر از حد انتظار ۴.۵ درصد داشته است. پس از سه سال محدودیت‌های شدید مرتبط با کووید، مصرف‌کنندگان بسیار خرج کردند، در حالی که صادرات، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و افزایش قیمت ملک باعث بهبودی شد. این افزایش بیش از انتظار تحلیل گران مبنی بر افزایش ۴ درصدی برای دوره مذکور بود.

 ماه گذشته، خرده‌فروشی نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰.۶ درصدی را تجربه کرد که بیشترین افزایش ماهانه از ژوئن ۲۰۲۱ است. در ماه‌های ژانویه تا مارس، خرده‌فروشی ۵.۸ درصد رشد کرد که عمدتاً ناشی از افزایش درآمد از صنعت خدمات پذیرایی بود. در همان زمان، سرمایه گذاری خصوصی به سختی افزایش یافت، در حالی که رشد دستمزد‌ها نیز نتوانست به حالت عادی بازگردد. بیکاری جوانان به دومین سطح در تاریخ افزایش یافت، در حالی که نرخ بیکاری شهری در سراسر کشور همچنان بالا بود.  با این حال، تولید صنعتی در ماه مارس شاهد افزایش ثابت ۳.۹ درصدی در مقابل ۲.۴ درصدی در دوره ژانویه تا فوریه بود. این افزایش با رشد قوی در تولید سیمان به دلیل تقاضای بیشتر بخش ساخت و ساز نسبت داده می‌شود. با افزایش صادرات خودرو، تولید خودرو نیز افزایش یافت. در همین حال، خروجی تجهیزات میکروی کامپیوتر ۲۲ درصد و خروجی مدار نیز کاهش یافت.  داده‌های مثبت تولید ناخالص داخلی، پکن را در مسیر رسیدن به هدف رشد حدود ۵ درصدی خود برای سال جاری بدون محرک اضافی قرار داده است. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود چین و هند نیمی از رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دهند.

برچسب ها: رشد اقتصادی چین
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر