10 ارديبهشت 1402 - 11:09
الگو‌هایی برای مهار تورم در سال مهار تورم و جهش تولید (۴)

تبیین تاکیدات چند دهه اخیر رهبری انقلاب در باب ضرورت مهار تورم

تبیین تاکیدات چند دهه اخیر رهبری انقلاب در باب ضرورت مهار تورم
رهبری انقلاب تاکید دارند که عدم مهار تورم، امنیت معیشت مردم را به خطر می‌اندازد و این پدیده باید در کمترین زمان ممکن کنترل گردد.
کد خبر : ۱۴۹۵۷۳

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مسئله افزایش نرخ تورم و بالا رفتن سطح عمومی قیمت‌ها به دلیل اتصال به شاهراه اصلی معیشت و رفاه آحاد مردم، همواره مورد توجه و اهتمام رهبری معظم انقلاب قرار گرفته است؛ بطوریکه معظم له از دهه ۷۰ تا به امروز، در اکثر سخنرانی‌ها و دیدارهایشان چه با اقشار مختلف مردم و چه با دست اندرکاران و کارگزاران نظام، تاکید فراوان بر مهار تورم و مدیریت بهینه‌ سطح قیمت‌ها بویژه در اقلام ضروری موجود در سبد خانوار کرده‌اند.


به همین دلیل، مرور و تبیین اشارات و سخنان رهبری انقلاب در باب مسئله مهار تورم، چراغ راهی روشن برای بهبود وضعیت معیشت و رفاه مردم و تحقق شعار سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

 


منویات چند دهه اخیر رهبری انقلاب در باب مهار تورم

 

 

تاکید بر مسئله تورم در پیام نوروزی ۱۴۰۲

 

ایشان در پیام نوروزی خود به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲، تورم را مشکل اصلی اقتصاد ایران دانستند و توجه مسئولان و فعالان مردمی را به مسئله رونق تولید داخلی و مهار تورم فرا خواندند:
"خب، من با توجه به همه‌ جهات، هم تورّم، هم تولید داخلی، این چیز‌هایی که مهم است، تورّم که مشکل اصلی است، تولید داخلی که حتماً یکی از کلید‌های نجات کشور از مشکلات اقتصادی است، با توجه به این‌ها شعار سال را اینجور اعلام می‌کنم: «مهار تورم، رشد تولید»، این شعار سال است. یعنی باید همه‌ی همّت مسئولین متوجّه این دو موضوع باشد. در درجه‌ی اوّل مسئولین، در درجه‌ی بعد همینطور که گفتم فعالان اقتصادی و فعّالان مردمی و کسانی که دستشان می‌رسد کاری انجام بدهند و فعّالان فرهنگی، صدا و سیما که باید فرهنگ‌سازی بکند در این زمینه‌ها، همه‌ی این‌ها باید متوجه این دو نکته‌ی اصلی باشند، در درجه‌ی اول مهار تورّم، یعنی واقعاً تورّم را مهار کنند و کاهش بدهند تا آنجایی که ممکن است کاهش بدهند و مسئله‌ی تولید را افزایش بدهند؛ بنابراین شعار سال شد مهار تورّم و رشد تولید"

 

 

اگر رشد اقتصادی می‌خواهیم، تورم باید مهار شود

 

معظم له در دیدار سال گذشته‌ خودشان در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ در دیدار با مردم آذربایجان به مناسبت سالروز قیام بیست‌ونهم بهمن مردم تبریز، اعلام فرمودند برای رشد و ثبات اقتصادی، تورم باید مهار شود:


"آنچه به نظر من می‌رسد، امروز مهم‌ترین کار‌های ما کار‌های اقتصادی است. چند روز پیش در همین حسینیّه عدّه‌ای از تولیدکنندگان و کارآفرینان موفّق کشور جمع بودند، من به آن‌ها گفتم این کشور باید رشد اقتصادی پیدا کند، بدون رشد اقتصادی کار پیش نمی‌رود. خب رشد اقتصادی اگر بخواهد پیدا بشود، تولید اگر بخواهد افزایش پیدا کند، باید ثبات اقتصادی باشد، تورّم باید مهار بشود. امروز یکی از کار‌های اساسی که مسئولین کشور، قوّه‌ی مجریه، قوّه‌ی مقنّنه، دستگاه‌های پیگیری و دستگاه‌های اجرائی به عهده دارند ــ مسئولین مستقیم، مسئولین غیر مستقیم ــ این است که تورم را علاج کنند. تورم علاج‌پذیر است؛ این‌جور نیست که علاج نداشته باشد؛ راه دارد، باید راهش را پیدا کنند. علاج کنند تورّم را؛ این ثبات اقتصادی، ثبات قیمتها، کشور را پیش می‌برد"

 

 
طوری تورم را مهار کنید که به رکود نیانجامد

 

رهبری معظم انقلاب در دیدار رمضانی امسال خود با مسئولان و کارگزاران نظام، نسبت به سازوکار مهار تورمی که منجر به رکود اقتصادی نشود، تاکید فرمودند:


"گاهی شده که ما تورّم را توانسته‌ایم کنترل کنیم، امّا از آن طرف، با رکود همراه بوده؛ این به ضرر کشور است. اینکه تورّم بیاید پایین، امّا رکود، حاکم بر اقتصاد کشور باشد، چیزِ خوبی نیست. مهم این است که بتوانیم تورّم را مهار کنیم، تولید هم به رکود نینجامد، تولید رشد پیدا کند؛ و این ممکن است. اینکه می‌گوییم ممکن است، حرف من نیست، حرف کارشناس‌های اقتصادی است که به ما می‌گویند، اثبات می‌کنند، استدلال می‌کنند، دلیل می‌آورند؛ می‌توانیم قبول کنیم حرفشان را"

 

 
تولید، کلید اصلی کاهش تورم است

 

بیانات رهبری انقلاب در دیدار تصویری با رئیس جمهور، وزرا و معاونین دولت دوازدهم به مناسبت هفته دولت در شهریور ماه ۱۳۹۹، متمرکز بر این مسئله بود که تولید، کلید اصلی بهبود وضعیت اقتصادی کشور از جمله کاهش تورم است:


" مسئله‌ی تولید خیلی مهم است. خب تولید، همان طور که ما هم اشاره کردیم، دوستان هم اشاره کردید، کلید اصلی است برای اشتغال، برای معیشت، برای کاهش تورّم، برای ایجاد ارزش پول ملّی؛ تولید واقعاً مادر همه‌ی این‌ها است؛ هر چه میتوانیم در مورد تولید بایستی کار کنیم. ما در این چند سال مکرّر اشاره کرده‌ایم و شعار سال هم که امسال «جهش تولید» است. آنچه من میخواهم روی آن تکیه کنم، این است که تولید را اگر رونق دهید، هزینه‌های مردم کم می‌شود. تولید انبوه، جهش تولید، این‌ها تورم را کم می‌کند، قیمت‌ها را پایین می‌آورد. جهش تولید هم موانعی دارد؛ این جور نیست که انسان بتواند راحت به سمت افزایش تولید یا جهش تولید که ما گفتیم برود؛ موانعی هست؛ این‌ها را میشود برطرف کرد. من چند مورد از این‌ها را ذکر می‌کنم... "

 

 

عدم مهار تورم، امنیت معیشت مردم را به خطر می‌اندازد

 

معظم له در بیانات خود در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان در مردادماه ۱۳۹۹ اعلام داشتند که اگر گرانی و افزایش قیمت‌ها را مهار نکنیم، امنیت کشور و امنیت معیشت مردم را به خطر می‌اندازد:


"یک جمله در باب مسئله‌ی اقتصادی کشور عرض میکنم. خب، کشور از لحاظ معیشت عمومی دچار مشکل است؛ یعنی واقعاً معیشت خانوار‌ها دچار مشکل جدّی است و مردم مشکل دارند؛ گرانی‌ها و مانند این‌ها هست، این‌ها بایست علاج بشود. اگر گرانی بماند، امنیت کشور به خطر می‌افتد، امنیت اقتصادی، امنیت اجتماعی، امنیت فرهنگی، امنیت معیشت مردم که از همه مهم‌تر است. ما در جلسات خصوصی به مسئولین گفته‌ایم یا پیغام داده‌ایم؛ بعضی از مسئولین دیگر هم دورادور صحبت کرده‌ایم و پیغام داده‌ایم که کار‌هایی را انجام بدهند؛ حالا این را باز هم میگویم، تأکید میکنم بر اینکه دستگاه‌های مسئول به آن توجّه کنند که یک بخش مسائل فوری ما است، یک بخش هم مسائل بلندمدّت ما یا میان‌مدّت ما است. مسائل فوری عمدتاً مسئله‌ی مهار قیمت‌ها است؛ یعنی تلاش‌هایی [برای آن]باید کرد. متخصّصین مسائل اقتصادی معتقدند که این کار ممکن است؛ یعنی کسانی که اهل مدیریّت‌های اجرائی در زمینه‌ی اقتصادی هستند معتقدند که میشود قیمت‌ها را مهار کرد. البتّه گاهی اوقات که قیمت‌ها بالا می‌رود به خاطر کمبود کالا است؛ لکن در مواردی هیچ کمبودی وجود ندارد، جنس وجود دارد، زیاد هم هست [امّا]در انبار آن را نگه میدارند، عرضه نمی‌کنند، که خب با این‌ها بایستی برخورد کرد؛ این‌ها عامل گرانی و به تبع آن، عامل تضعیف امنیت کشور هستند. یعنی واقعاً این‌ها را حتماً بایستی دستگاه‌های ذی‌ربط که عمدتاً دستگاه‌های دولتی هستند ــ قوّه‌ی مجریه، و قوّه‌ی قضائیّه هم اگر کمکی از او لازم است ــ وارد بشوند. این یک مسئله است که بازار یک ثباتی پیدا بکند. این حالت که هر روز اجناس یک قیمتی پیدا کند، برای کشور مضر است"

نویسنده: سید مهدی میرحسینی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر