07 ارديبهشت 1402 - 14:33

گام روبه‌جلوی شبکه بانکی با چک دیجیتال بانک صادرات

با وارد شدن چک دیجیتال بانک صادرات به شبکه پرداخت کشور، یک گام مثبت برای تحقق بانکداری الکترونیک برداشته شده است.
کد خبر : ۱۴۹۶۴۱

به گزارش ایبِنا؛ بانک صادرات ایران در تاریخ ۲۱‏/۰۸‏/۱۴۰۱ موفق به بهره برداری از سامانه چکاد با نام تجاری «چکنو» بر اساس الزامات مقرر در تبصره ذیل ماده (۱) قانون «اصلاح قانون صدور چک» شد.

چک نسخه دیجیتالی، مشابه نوع کاغذی خود بوده و در آن داده پیام‌های چک، با امضاء الکترونیکی صادرکننده، اعتبار می‌گیرند. همچنین در صورت درخواست ذینفع، پس از تاریخ سررسید، پاس شدن چک به صورت غیرحضوری (واریز وجه چک به حساب ذینفع) از طریق سامانه همراه بانک صادرات با برداشت از حساب متعهد و واریز به حساب ذینفع امکان پذیر است.

پردازش چک امن دیجیتال نیز مشابه چک‌های کاغذی بوده و تمامی اطلاعاتی که مطابق با قانون جدید چک باید بر روی چک‌های کاغذی درج شود، درون سامانه نیز ثبت می‌شود. علاوه بر این، استقرار سامانه مذکور دارای پیامد‌های مثبت به شرح ذیل بوده که این موضوع از طریق بهبود تجربه مشتری می‌تواند نقش حائز اهمیتی را در اعتبار و توسعه چک در جامعه به همراه داشته باشد:

۱- سرعت بالا در صدور و پرداخت چک
۲- صرفه جویی در مصرف کاغذ
۳- امنیت بالا و کاهش جرایمی نظیر جعل یا سرقت چک
۴- عدم امکان ویرایش اطلاعات چک پس از صدور
۵- مشخص بودن روند نقل و انتقال چک
۶- کاهش هزینه‌های مترتب
۷- امکان ارسال درخواست و صدور دسته چک بدون نیاز به مراجعه حضوری
۸- صدور و انتقال چک در هر زمان و مکان
۹- تسهیل و تسریع در روند معاملات تجاری بازرگانان
۱۰- وصول چک بدون نیاز به مراجعه حضوری
۱۱- انتقال چک به شخص ثالث بدون نیاز به مراجعه حضوری
۱۲- امکان ارائه چک دیجیتال با لحاظ تعیین تکلیف شدن ۸۰ درصد از آخرین دسته چک دیجیتال متقاضی (منفک از وضعیت برگه‌های دسته چک کاغذی قبل)

نسخه iOS نرم افزار همراه بانک و امضای نماد

کلیه خدمات مرتبط با سرویس‌های چکنو (سامانه چکاد) برای مشتریان حقیقی به عنوان نخستین درگاه نظام بانکی کشور از طریق نسخه ۲.۴ نرم افزار همراه بانک صادرات (اندروید و iOS) در تاریخ ۲۸‏/۰۹‏/۱۴۰۱ به منظور بهره برداری عموم مشتریان بانک صادرات ایران از طریق وب سایت بانک به آدرس www.bsi.ir منتشر شد، اما از آن جایی که مالکیت امضای دیجیتال نماد در حیطه اختیارات بانک صادرات ایران نیست و از سویی استفاده از سرویس‌های احرازهویت غیرحضوری و امضای دیجیتال، نیازمند ارائه نسخه iOS امضای نماد از سوی واحد‌های ذیربط مستقل از این بانک برای بهره‌مندی کلیه بانک‌های سطح شبکه است. ارائه نسخه iOS امضای نماد تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری صورت خواهد پذیرفت.
از سویی نقد کردن چک دیجیتال در تمامی شعب بانک صادرات برای تمامی افراد (حتی کسانی که در بانک صادرات ایران دارای حساب نمی‌باشند) نیز فراهم است.

استقبال از چک دیجیتال

بانک صادرات ایران با صرف هزینه‌های زیرساختی به منظور فرهنگ‌سازی و تعمیق ضریب نفوذ محصول در بازار، فعالیت گسترده‌ای در ترغیب و تشویق کسب و کار‌هایی که آمادگی پذیرش و بهره مندی از سرویس مذکور را دارند، نموده و با استقبال مطلوب و روبه رشدی از سوی عموم مشتریان مواجه شده که با بررسی بازخورد‌های واصله، ارتقا و بهینه‌سازی آن نیز به طور مستمر در حال انجام است؛ لذا با توجه به فراهم آوردن زیرساخت‌ها و الزامات موردنیاز از سوی بانک محترم مرکزی ج. ا. ا، امید است سایر بانک‌ها نیز با تلاش مضاعف ضمن تسریع در پیاده‌سازی محصول چک دیجیتال از طریق سامانه چکاد، موجبات گسترش و امکان بهره برداری از آن را در سطح کشور و معاملات تجاری فراهم کنند.

امکان انتقال و عودت در تمامی بانک‌های سطح شبکه و نرم‌افزار‌های پرداخت ساز که قابلیت ارتباط و بهره‌مندی از سامانه چکاد و صیاد را دارند، فراهم است.

لازم به یادآوری است در سنوات گذشته نیز فراهم شدن زیرساخت‌های کارت در حوزه‌های صادرکنندگی و پذیرندگی از سوی هر یک از بانک‌ها، موجب گسترش شبکه شتاب در شبکه بانکی شد و تداوم این همکاری و هم‌افزایی می‌تواند نقش مهمی در توسعه فراگیر و فرهنگ‌سازی چک دیجیتال در نظام بانکی باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها