13 ارديبهشت 1402 - 12:31

افزایش مقاصد و گروه کالا‌یی صادراتی، هدف اصلی اکسپو ۲۰۲۳

افزایش مقاصد و گروه کالا‌یی صادراتی، هدف اصلی اکسپو ۲۰۲۳
با تاکید مقام معظم رهبری بر تحول در تجارت خارجی، هدف اصلی نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی افزایش مقاصد و گروه کالا‌یی صادراتی است.
کد خبر : ۱۴۹۸۹۳

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مهدی ضیغمی؛ معاون سازمان توسعه تجارت در نشست خبری پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: این نمایشگاه اولین رویداد صادراتی است که در این سطح برگزار می‌شود. چنین نمایشگاهی در کشور‌های دیگر مثل چین و روسیه نیز برگزار می‌شود.

 

وی افزود: با تاکید مقام معظم رهبری بر تحول در تجارت خارجی کشور، هدف اصلی این نمایشگاه افزایش مقاصد صادراتی و گروه کالا‌های صادراتی است.

 

ضیغمی گفت: فعالان اقتصادی بخش‌هایی از جمله پتروشیمی، دانش بنیان، پزشکی و تجهیزات، ساختمان، لوازم خانگی، صنعت، خدمات، فنی و مهندسی و انرژی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

 

رئیس شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه اظهار کرد: ظرفیت نمایشگاه امسال تکمیل شده که این اتفاق مبارکی است. بنظر می‌رسد در سال آینده ۱۰۰ هزار مترمربع فضا برای این نمایشگاه مورد نیاز باشد و این در حالی است که امسال ۳۵ هزار مترمربع برای این نمایشگاه در نظر گرفته شد.

 

وی افزود: تمرکز این نمایشگاه گروه‌های صادراتی و کالا‌های با ارزش افزوده بالاتر مثل دانش بنیان‌ها و کالا‌هایی که تاکنون در سبد صادراتی کشور نبوده یا سهم کمتری داشته‌اند، است.

 

ضیغمی اظهار کرد: کشور‌های حوزه خلیج فارس در سطح مقامات عالی و هیات‌ تجاری شرکت می‌کنند. برای قریب به ۱۰۰ کشور دعوتنامه صادر شده و بیش از ۶۰ کشور تاکنون تمایل خود را برای حضور در این نمایشگاه اعلام کرده‌اند.

 

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از اهداف مهم این نمایشگاه شروع صادرات به کشور‌هایی است که تاکنون به آن‌ها صادرات نداشته‌ایم.

 

رئیس شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه گفت: سال آینده این نمایشگاه ظرفیت حتی تا ۵ هزار شرکت‌کننده از کشور‌های دیگر را نیز دارد، اما در حال حاضر ظرفیت حضور ۵ هزار نفر در هتل‌های تهران و زیرساخت‌های نمایشگاه وجود ندارد که باید برای این بخش در سال آینده برنامه‌هایی را در نظر گرفت.

 

وی اظهار کرد: تاریخ برگزاری این نمایشگاه ۱۷ تا ۲۰ اردیبهشت ماه و مکان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تهران است.

 

ضیغمی گفت: بین وزارت امور خارجه و وزارت صمت همکاری خوبی برای برگزاری این نمایشگاه شکل گرفته و وزارت کشور نیز به تمام استانداری‌ها حضور در این نمایشگاه را ابلاغ کرده است. با تجربه موفق برگزاری این نمایشگاه در سال جار و با ایجاد یک جریان ملی در سال آینده برای توسعه صادرات، می‌توانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر