24 ارديبهشت 1402 - 10:14
استاد اقتصاد در گفتگو با ایبِنا:

ادغام وزارت بازرگانی با صنعت و معدن از ابتدا اشتباه بود

ادغام وزارت بازرگانی با صنعت و معدن از ابتدا اشتباه بود
استاد اقتصاد گفت: به دلیل اینکه برخی مسئولین قادر به شناخت علت‌ها و حل ریشه‌ای مشکلات اقتصادی نبودند، دست روی معلول‌ها گذاشتند.
کد خبر : ۱۴۹۹۸۶

مرتضی افقه اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایبِنا در خصوص تصویب تشکیل وزارت بازرگانی و آنچه در موضوع عدم تفکیک و ادغام وزارتخانه‌ها از سال‌های گذشته تا کنون به وقوع پیوسته گفت: چند سالی است که کارشناسان و متخصصان امر و مسئولین در زمینه تفکیک یا ادغام وزارتخانه صمت به صنعت‌ومعدن و بازرگانی مسائلی مطرح می‌کنند که هر کدام ضرورت ادغام یا تفکیک را برجسته می‌کند، در حالی که مساله حائز اهمیت این است که از ابتدای امر وزارتخانه‌های سنگینی با مسئولیت‌های بزرگی مثل صنعت و معدن و بازرگانی نباید با هم تفکیک می‌شد.


وی در این باره افزود: عرضه کالا و تامین نیاز‌های اساسی کشور و اینکه واردات نسبت به تولید ملی ارجحیت داده نشود، در زمینه بازرگانی داخلی و خارجی توامان رشد کنیم و اینکه تفکیک وزارت بازرگانی از صمت به نفع واردات و به زیان تولید ملی می‌شود از جمله مواردی است که تا پیش از تصویب تفکیک وزارت بازرگانی از صمت بار‌ها مطرح گردیده است.


وی در این باره توضیح داد: مساله حائز اهمیت این است که ادغام و تفکیک‌های مکرری که از سال ۶۷ یعنی بعد از پایان جنگ تاکنون داشته‌ایم نشان می‌دهد تصمیم‌گیران قادر به تصمیم‌گیری درست پیرامون حل مسائل اقتصادی کشور نیستند، به این خاطر با تصمیمات مکرر، هزینه‌هایی بر کشور تحمیل می‌کنند که به خصوص در این شرایط تحریمی به نفع کشور نیست.


عضو هیئت علمی دانشگاه چمران توضیح داد: به دلیل اینکه برخی از مسئولین قادر به شناخت وحل ریشه‌ای مشکلات اقتصادی نبودند متاسفانه دست روی معلول‌ها گذاشته و بعضا می‌گذارند مثل ادغام برخی وزارتخانه‌ها از جمله صنعت، معدن و بازرگانی در حالی که برای حل مشکلات اقتصادی باید علت‌ها ریشه‌یابی شوند.


افقه توضیح داد: به دلیل عدم ریشه‌یابی است که بعد از مدتی دوباره همان وزارتخانه‌ها از هم تفکیک می‌شوند؛ بی ثباتی‌هایی که اثرات مخربی بر بدنه اقتصاد کشور وارد می‌کند که به نفع تولید داخلی و تجارت خارجی نیست.


عضو هیئت علمی دانشگاه چمران توضیح داد: بنده همان زمانی که به دنبال ادغام وزارتخانه‌های صنعت، معدن و بازرگانی بودند جزء مخالفین بودم، هر چند این وزارتخانه‌ها از منظر‌هایی در وظایف باید با هم هماهنگ باشند، اما موازی هم هستند نه الزاما در طول هم.


استاد اقتصاد گفت: وزارتخانه‌های صنعت و معدن و بازرگانی هر کدام تخصص‌ها و راهکار‌های متفاوتی برای مدیریت درست می‌طلبند، حتی اگر برخی از وظایف آن‌ها درطول هم باشد که در زمان ادغام با چنین توجیهی این دو وزارتخانه با هم ادغام گردیدند، اما سیستم انتخاب افراد و وزرا برای مدیریت این وزارتخانه درست انتخاب نشد چرا که مدیریت چنین مجموعه بزرگی قطعا وزیری بسیار نخبه، ماهر و کاردان می‌خواهد.


وی در این باره توضیح داد: در زیر مجموعه وزارت بازرگانی فعالیت‌های گسترده‌ای صورت می‌گیرد از جمله بازرگانی داخلی و خارجی، لذا نمی‌توان انتظار داشت وزیر صنعت و معدن همزمان بتواند زیر مجموعه‌های متعدد بخش بازرگانی و صنعت و معدن را بنحو احسن مدیریت کند، بنابراین از همان زمان شکست ادغام صورت گرفته محتمل بود.


وی در پایان گفتگو خاطرنشان کرد: زمانی وزارت بازرگانی در حیطه وظایف خود به خوبی عمل می‌کند که وزیر و معاونین قوی برای این وزارتخانه انتخاب شود تا قادر به مدیریت مجموعه‌ای با این حجم از وظایف سنگین باشد.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر