16 ارديبهشت 1402 - 15:49
شقاقی‌شهری در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد:

دولت به دنبال اصلاح ساختاری نظام بانکی/ ادغام بانک‌ها در دستور کار بانک مرکزی نیست

ادغام بانک‌ها به هیچ وجه در دستور کار بانک مرکزی نیست بلکه این نهاد مالی به دنبال اصلاح ساختاری بانکها و به تبع آن کنترل تورم است.
کد خبر : ۱۵۰۰۳۶

وحید شقاقی شهری؛ اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به شیطنت یکی از رسانه‌های مکتوب مبنی بر ادغام بانک‌ها و استفاده از عکس او در کنار تیتر و روتیتر دیگر، اظ‌ها کرد: نه دولت و بانک مرکزی به دنبال ادغام بانک‌هاست و نه من موافق چنین موضوعی هستم و این تنها جمله انحرافی و شیطنتی بود که در یکی از رسانه‌ها اتفاق افتاد.

 

وی با تاکید براینکه دولت هدف مهمی دارد و آن اینکه برای کنترل تورم، ناترازی بانک‌ها را کنترل کند؛ ادامه داد: مقوله کاهش ناترازی بانک‌ها جزو مهمترین سیاست دولت در حوزه بانکی و اصلاحات ساختاری نظام بانکی است.

 

این استاد دانشگاه گفت: موضوعی به نام ادغام بانک‌ها مطرح نیست و دولت هم اصلا به دنبال آن نیست؛ بلکه به دنبال اصلاح ساختار بانک‌هاست که از اواخر سال گذشته شروع شده و در حال تقویت نظارت‌ها بر شبکه بانکی است.

 

شقاقی‌شهری با بیان اینکه بانک مرکزی به دنبال این است که بانک‌های بد را کنترل کند، اظهار کرد: کنترل ترازنامه در بانک‌های بد جزو محور‌های اصلی است و بانک مرکزی اجاره نمی‌دهد بانک‌های بد دست به خلق نقدینگی اضافه بزنند.

 

وی تصریح کرد: بانک مرکزی تلاش می‌کند منابع منجمد بانک‌ها به فروش برسد تا ناترازی از کانال فروش منابع منجمد حل شود؛ بنابراین خبری که اخیرا منتشر شد که بانک مرکزی به دنبال ادغام بانکهاست صحت ندارد. واقعیت این است که من با رئیس کل بانک مرکزی هم صحبت کردم و ایشان هم هیچگاه چنین مفهومی در ذهنشان نبوده و نیست. بنده هم چنین دیدگاهی ندارم و حتی مخالف ادغام بانک‌ها هستم. در مصاحبه با آن رسانه مذکور نیز همین موضوع را تاکید کردم، اما یک جمله انحرافی و شیطنتی بود که اتفاق افتاد.

 

به گفته این اقتصاددان، ادغام چاره ساز حل مشکل بانک‌ها نیست بلکه باید بانک‌های خوب را از بانک‌های بد جدا و سیستم نظارتی را بر بانک‌های بد تقویت کنیم.

 

شقاقی‌شهری گفت: همچنین باید تلاش شود دارایی‌های منجمد بانک‌های بد به فروش برسد که در این صورت تحرکی هم به اقتصاد وارد خواهد شد. این امر تلاش جدی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را می‌طلبد که یک نظام سختگیرانه را در بانک‌ها به ویژه بانک‌های بد باید اجرا کنند تا اموال مازاد بانک‌ها به فروش برسد و دارایی‌های منجمد آن‌ها آزاد شود.

 

وی ادامه داد: این اتفاق می‌تواند برای اقتصاد ایران مبارک باشد چرا که می‌تواند جلوی اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی را هم بگیرد.

 

به گفته این استاد دانشگاه، کنترل ترازنامه بانک‌ها یک سیاست کنترل تورمی است و می‌دانم اصلاحات بانکی در حد شبکه بانکی آغاز شده که البته در آینده قانون بانک‌ها هم باید تغییری داشته باشد و دولت و مجلس آن را با هم پیگیری کنند.

ارسال‌ نظر
ناشناس
Germany
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۴
۰
توسعه خدمات آنلاین و بی پرسنل د ر راستای کاهش هزینه شعب
احداث بانک تماما آنلاین و بی شعبه
فیلم و پخش زنده
بیشتر