17 ارديبهشت 1402 - 17:24

اتفاقی جدید در بازار خودرو که قیمت‌ها را تغییر می‌دهد!

اتفاقی جدید در بازار خودرو که قیمت‌ها را تغییر می‌دهد!
حذف تقاضای دلالی و سوداگری از بازار خودرو می‌تواند قیمت‌های این بازار را کاهش دهد.
کد خبر : ۱۵۰۰۸۶

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بازار خودرو در سال‌های اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده است. کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان در دوران کرونا موجب افزایش قیمت خودرو‌های داخلی شد و همراه با این افزایش قیمت برخی دلالان برای سوءاستفاده از شرایط به وجود آمده وارد بازار خودرو شدند و این بازار به محلی برای کسب سود توسط سوداگران و دلالان تبدیل شد. بازار‌های دیگری از قبیل مسکن، طلا و ارز نیز در چند سال گذشته در چنین شرایطی به سر برده‌اند و این در حالیست که شیوع دلالی و سوداگری در بازار‌ها یکی از مخرب‌ترین اتفاقات برای اقتصاد هر کشوری است.

 

در این زمان، ضرورت مقابله با دلالی و سوداگری افزایش یافت و راهکار حل این مسئله که تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه بود، از سوی مجلس پیگیری شد، اما در دولت گذشته به دلایل مختلفی برای تصویب این طرح کارشکنی شد و اقدامی صورت نگرفت. عدم تصویب این قانون در دولت گذشته هزینه زیادی را به اقتصاد کشور تحمیل کرد و بازار‌ها را در دوره‌هایی با نوساناتی غیرمنطقی و ناهمخوان با مولفه‌های اقتصادی کشور همراه کرد که این مسئله بر افزایش انتظارات تورمی و در نتیجه افزایش تورم اثرگذار بود.

 

بازار خودرو نیز از این نوسانات بی‌نصیب نبود و حضور دلالان در این بازار مشکلات زیادی را به وجود آورد.

 

دولت سیزدهم، مهار تورم و مبارزه با سوداگری و دلالی در بازار‌ها را از ابتدای آغاز به کار خود در اولویت قرار داد و با همکاری دولت و مجلس، طرح مالیات بر عایدی سرمایه هفته گذشته به تصویب مجلس رسید.

 

قانون مالیات بر عایدی سرمایه با هدف مبارزه با دلالی و فعالیت سوداگری در پنج بازار املاک، خودرو، طلا و فلزات گران‌بها، ارز و رمزارز طراحی شده است. این قانون تنها مشمول سود ناشی از خرید و فروش دارایی‌ها در کوتاه‌مدت می‌شود. هدف از مالیات بر عایدی سرمایه، کاهش التهاب و دلالی در بازار‌های نامولد است.

 

قانون مالیات بر عایدی سرمایه در بازار خودرو

 

برای مثال در بازار خودرو، بر اساس این قانون هر خانوار در سال به تعداد اعضای خانوار و تا سقف چهار خودرو از معافیت مالیاتی فروش خودرو بهره‌مند هستند و افرادی که خارج از این میزان خودرو معامله کنند، در صورتیکه کمتر از یکسال از زمان خرید، خودروی خود را بفروشند ۳۰ درصد از سود این معامله مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود و اگر بین یک تا دو سال پس از زمان خرید خودرو، اقدام به فروش آن کنند نیز سود آن مشمول ۲۰ درصد مالیات خواهد شد. برای افرادی که بین دو تا سه سال پس از خرید، خودرو را بفروشند نیز به میزان ۱۰ درصد از سود معامله، مالیات در نظر گرفته شده است. در صورتیکه پس از سه سال و بیشتر از زمان خرید خودرو، اقدام به فروش کنند، معاف از مالیات خواهند بود.

 

اتفاقی جدید در بازار خودرو که قیمت‌ها را تغییر می‌دهد!

 

 

پیش‌بینی بازار خودرو

 

با توجه به اینکه یکی از مهمترین دلایل نوسان و افزایش قیمت خودرو، حضور دلالان در این بازار است، اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند بازار خودرو را به تعادل رسانده و قیمت‌ها را کاهش دهد. البته دولت اقدامات دیگری را نیز برای کنترل قیمت بازار خودرو آغاز کرده است.

 

واردات خودرو، صدور مجوز واردات خودروی کارکرده، تغییر سازوکار قرعه‌کشی به اولویت بندی و الزام به ایجاد حساب وکالتی در طرح‌های فروش خودرو همگی از دسته اقداماتی هستند که در جهت کاهش قیمت خودرو و خروج دلالان از این بازار انجام شده است. این اقدامات موجب کاهش قیمت خودرو از ابتدای امسال شده و کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد.

 

اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه نیز یکی از اقداماتی است که به محض اجرا شدن مثل سد محکمی در برابر دلالان عمل می‌کند و مانع ورود سوداگران به بازار خودرو می‌شود.

 

از طرفی هم با توجه به اینکه طبق ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، اطلاعات معاملات خودرو به صورت یکپارچه در سامانه معاملات خودرو و سامانه جامع تجارت وزارت صمت ثبت می‌شود و مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خواهد شد، تقاضای سوداگری از بازار خودرو‌های عرضه شده در سامانه یکپارچه نیز از بین رفته و این عوامل موجب کاهش بیش‌تر قیمت‌ها در بازار خودرو خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر