20 ارديبهشت 1402 - 16:35
کارشناس بازار‌های مالی در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد:

معاملات بورسی بر اساس انتظارات آتی انجام می‌شود/ نمایشگاه صنعت‌مالی، فرصتی برای معرفی ریسک‌ها و روش‌های صحیح سرمایه‌گذاری

معاملات بورسی بر اساس انتظارات آتی انجام می‌شود  نمایشگاه صنعت‌مالی، فرصتی برای معرفی ریسک‌ها و روش‌های صحیح سرمایه‌گذاری
رشد بازار سهام، از منظر بازدهی دلاری و در قیاس با سایر بازارها، چشمگیر نبود.
کد خبر : ۱۵۰۲۳۸

حسین کرمی، کارشناس بازار‌های مالی، در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: جریانی که طی ماه‌های اخیر در بازارسرمایه شاهد هستیم، بیش‌تر مبتنی بر تصمیمات از نوع تحلیلی است. صنایع و نماد‌های مختلف بر اساس انتظارات معقول از عملکرد آتی‌شان، مورد معامله قرار می‌گیرند که نقطه عطف بازار محسوب می‌شود.


حسین کرمی، اظهار کرد: البته نمی‌توان گفت که تمامی تصمیمات و معاملات، بر اساس تحلیل و انتظارات منطقی در بازار انجام می‌شود، به هر حال گا‌ها هم رفتار هیجانی یا حرکات توده ای، محرک تغییرات قیمتی سهام می‌شوند، اما شدت این‌گونه رفتار‌ها و تاثیر آن بر روند کلی بازار سهام، نسبت به آنچه در سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاد، بسیار اندک است.


این تحلیلگر اقتصادی، جریان اخیر بازارسرمایه را خوب توصیف کرد و گفت: خوشبختانه بازار سهام از اوایل زمستان ۱۴۰۱ روند صعودی را آغاز کرد، هرچند این حرکت کمی با تاخیر زمانی نسبت به متغیر‌های موثر بر عملکرد شرکت‌ها شروع شد، که عمدتا ناشی از شرایط اقتصاد کلان است، اما رشد قیمت‌ها مطلوب است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: هرچند رشد بازار سهام، از منظر بازدهی دلاری و در قیاس با سایر بازارها، آنچنان چشمگیر نبود، اما با این حال باید به رویداد‌های گذشته توجه اساسی داشته باشیم.


کرمی با بیان اینکه مجموعه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اقدمات مثبت گسترده‌ای برای ثبات بازار‌های مالی و بازگشت اعتماد به بازارسرمایه انجام داده است، اظهار کرد: توسعه ابزار‌های معاملاتی پوشش ریسک، افزایش عمق بازار از طریق افزایش تعداد شرکت‌های پذیرفته شده، مدیریت سطوح اعتباری کارگزاری ها، مدیریت حد نصاب سهام در صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، به‌روزرسانی دستورالعمل‌های مربوط به افشای اطلاعات با اهمیت و نظارت هر چه بیش‌تر بر روند معاملات عادی و فعالیت بازارگردان‌ها از دیگر مواردی هستند که می‌توانند در راستای کاهش هیجانات احتمالی و جلوگیری از رفتار توده‌ای در بازار، کمک کند.


نمایشگاه صنعت‌مالی، فرصتی برای معرفی ریسک‌ها و روش‌های صحیح سرمایه‌گذاری


وی همچنین به تاثیر برگزاری نمایشگاه صنعت مالی (فاینکس) بر بازار‌های سرمایه‌ای نیز اشاره کرد و گفت: رویداد‌های تخصصی و نمایشگاه صنعت مالی به‌خصوص در حوزه بازار سرمایه که با حضور فعالان بازار و برگزاری جلسات هم‌اندیشی همراه است، بر کیفیت تصمیمات اقتصادی تاثیر مثبت می‌گذارد.


کرمی، ادامه داد: ضمن اینکه به دلیل ماهیت پویا و ریسک پذیر بازار‌های مالی و نیاز به آنالیز سریع و انتقال اطلاعات توسط فعالان قدیمی یا افراد تازه وارد به بازار سرمایه، مخاطبان در نمایشگاه با ابزار‌های جدید و خدماتی که نهاد‌های مالی و شرکت‌های سبدگردانی، پردازش اطلاعات مالی و کارگزاری‌ها ارائه می‌دهند، بیش‌تر آشنا می‌شوند.


این کارشناس بازار‌های مالی، تصریح کرد: همان‌گونه که در نمایشگاه‌های کالایی، عرضه محصولات توسط تولیدکنندگان باعث شناخت بیش‌تر مشتریان می‌شود، در نمایشگاه صنعت مالی نیز باید تمهیدات لازم در زمینه معرفی این بازار به سرمایه‌گذاران جدید را فراهم کند.


وی افزود: به هر حال اینگونه رویداد‌ها که با فاصله زمانی یک‌ساله برگزار می‌شود، فرصتی مناسبی برای حضور تحلیلگران اقتصادی و فعالان بازار‌های مالی و سرمایه‌ای است که نهاد‌های اجرایی نیز در آن حضور دارند، بنابراین، باید از این فرصت در راستای معرفی مزایا، معایب، ریسک‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری استفاده شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر