26 ارديبهشت 1402 - 13:33
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایبِنا:

سرمایه‌گذاری در بازار‌های حبابی عاقلانه‌ نیست/ بورس ارزنده‌ترین بازار

سرمایه‌گذاری در بازار‌های حبابی عاقلانه‌ نیست  بورس ارزنده‌ترین بازار
بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو دارای حباب شدید قیمتی هستند، بنابراین سرمایه‌گذاری در بازار‌های حبابی کار عاقلانه‌ای نیست.
کد خبر : ۱۵۰۳۷۶

علی اکبر امین تفرشی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارس آریان در گفتگو خبرنگار با ایبِنا با اشاره به این که بازار سرمایه بهترین بازار برای سرمایه گذاری است، گفت: بازار‌های موازی بازار سرمایه تحت کنترل نیستند، ضمن این که این بازار‌ها حتی تحت نظارت نیز نیستند، این دو عامل موجب شده است این بازار‌ها دچار حباب قیمتی شوند.


این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: بازار‌های غیر مولدی، چون بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو دارای حباب شدید قیمتی هستند، بنابراین سرمایه‌گذاری در بازار‌های حبابی کار عاقلانه‌ای نیست.


این تحلیل گر بازار‌های مالی ابراز داشت: اما بازار سرمایه یک بازار عقب مانده است و شرکت‌های بورسی عملکرد خوبی در رشد سود آوری داشته اند، بنابراین این بازار جای رشد بسیار زیادی دارد.


وی افزود: از نظر بنیادی و تکنیکالی بازار سرمایه مستعد رشد است، در چنین شرایطی بازار سرمایه در رقابت با سایر بازار‌ها دارای بیشترین ارزندگی است.


امین تفرشی در پاسخ به این سوال که دلایل اصلاح چند روز گذشته بازار سرمایه چیست، پاسخ داد: نوسانات قیمتی شاخص کل بازار سرمایه کشورمان تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد، بنابراین نمی‌توان بازار سرمایه را تحت موارد محدود بررسی کرد.


این عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد تصریح کرد: از یک طرف رویداد‌های فاندامنتال یا بنیادی در بازار سرمایه کشورمان تاثیرگذار است، از طرف دیگر نوسانات قیمت ارز نیز در آن تاثیر به سزایی دارد، همچنین تصمیمات سیاسی نیز در آن موثر است.

 

وی افزود: یکی از عوامل تعیین کننده جهت بازار سرمایه، قیمت‌گذاری دستوری است. مجموع این برایند موجب می‌شود که از نظر روحی و روانی فعالان بازار سهام تحت تاثیر قرار گیرند.


این تحلیل‌گر بازار‌های مالی ابراز داشت: بعد از این که شاخص کل بازار سرمایه طی دو سال نیم گذشته سقوط قیمتی را تجربه کرد، این سقوط موجب شد تا شاخص کل بازار سرمایه به کف خود برسد، در ادامه تغییرات فاندامنتال و همچنین تغییرات نرخ ارز موجب شد تا نقدینگی به سمت بازار سرمایه برود تا این بازار رشد خود را از سر بگیرد؛ بنابراین از اسفند ۱۴۰۱ شاخص کل بازار سرمایه صعود شارپی خود را شروع کرد.


این کارشناس بازار سرمایه گفت:، اما از نیمه‌های اردیبهشت ماه شاخص کل اصلاح جدیدی را شروع کرد، این اصلاح بازار سرمایه دارای شتاب تندی بود، این شتاب تند نزولی ایجاب کرد که ایستگاه کنترلی بر آن ایجاد شود، بنابراین در دو روز اول که شاخص کل بازار سهام نزولی شد، همه اهالی بازار سرمایه این افت بورس را به عنوان اصلاح بازار سرمایه در نظر می‌گرفتند. اما در ادامه مجموعه‌ای از عوامل موجب شد تا اهالی بازار سرمایه از رویداد‌هایی که در نیمه‌های سال ۹۹ روی داد دچار هراس شوند و چنین پندارند که این اصلاح نیست، بلکه ریزش است.


این فعال بازار سرمایه عنوان داشت: فعالان بازار عرضه سنگین حقوقی‌ها را در بازار سرمایه می‌دیدند، همچنین صندوق تثبیت بازار سرمایه نیز سرمایه‌های خود را از بازار خارج کرد. این عوامل موجب شد تا اهالی بازار سرمایه به این نتیجه برسند که سیاست حمایت از بازار سهام به پایان رسیده است، بنابراین جو بدبینی در بازار سهام حاکم شد.


وی افزود: در مجوع اهالی بازار سرمایه به این نتیجه رسیدند که محیط اطمینان بخشی برای سرمایه گذاری در بازار سهام وجود ندارد.


امین تفرشی تصریح کرد: سوال اساسی این است که چرا این نااطمینانی‌ها در بازار سهام به وجود آمده است؟ در پاسخ باید گفت که «سیاست منسجمی» در ارتباط با بازار سرمایه از طرف دستگاه‌های حاکم وجود ندارد و مسئولان هر روز بر اساس یک سری مسائل شخصی و یا به دلیل تصمیمات در یک سازمان خاص، محیط اطمینان بخش بازار سرمایه را خدشه‌دار کردند.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر