سفر تاریخی سلطان عمان به تهران

سفر تاریخی سلطان عمان به تهران
هیثم بن طارق، سلطان عمان، این کشور حاشیه خلیج فارس که میانجی طولانی مدت بین ایران و غرب بوده، روز یکشنبه در سفری دو روزه وارد تهران شد.
کد خبر : ۱۵۱۰۶۱

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از فرانس 24، سفر او تنها دو روز پس از آن صورت گرفت که تهران، امدادگر بلژیکی، اولیویر واندکاستیل را بعد از تقریباً ۱۵ ماه بازداشت در ازای دیپلمات اسدالله اسدی، که در بلژیک در سال ۲۰۱۸ بازداشت شده بود، آزاد کرد. عمان این تبادل زندانیان را تسهیل کرد. تارنمای ریاست جمهوری گفت که سلطان هیثم با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی ملاقات کرده و گفت که روابط دوجانبه می‌تواند در زمینه‌های صنعت و امور دفاعی و امنیتی بهبود یابد. رئیسی گفت: تهران و مسقط دیدگاه‌های مشترکی در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای، تقویت و تثبیت امنیت، صلح و رفاه ملت‌های منطقه دارند. خبرگزاری رسمی عمان در توییتی از امضای یادداشت‌های تفاهم و موافقت‌نامه‌هایی برای ارتقای سرمایه‌گذاری خبر داد.

سفر سلطان یک سال پس از بازدید رئیسی از مسقط و به دنبال توافق بین عربستان سعودی و ایران در ماه مارس با میانجی گری چین، صورت گرفت. پیش از سفر سلطان، روزنامه الشرق الاوسط به نقل از سید بدر حمد البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، گفت که عمان خوشبین است که این سفر تاریخی از بعد منطقه‌ای و جهانی مفید باشد. عمان روابط نزدیکی با ایران دارد و نقش میانجی بین تهران و ایالات متحده در دستیابی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که در سال ۲۰۱۵ به دست آمد، ایفا کرد.

گزارش شده که سلطان، میزبان مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا قبل از امضای برجام بوده که طبق آن ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود از تحریم‌های بین‌المللی معاف می‌شد. برجام در سال ۲۰۱۸ پس از خروج یک جانبه واشنگتن از آن و اعمال مجدد تحریم‌ها از بین رفت و ایران را بر آن داشت تا اجرای تعهدات خود برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای را متوقف کند. مذاکرات  مزبور که در آوریل سال گذشته برای بازگرداندن توافق هسته‌ای آغاز شد، هنوز به نتیجه نرسیده است. آخرین سفر سلطان عمان به ایران در سال ۲۰۱۳ بود، قابوس بن سعید آل سعید در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، از تهران بازدید کرد.

 

سفر تاریخی سلطان عمان به تهران

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر