سقوط بی‌سابقه لیر ترکیه

پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰.۲ لیر ترکیه به ازای یک دلار آمریکا ثبت شد.
کد خبر : ۱۵۱۱۱۲

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، لیر ترکیه حتی پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری در برابر دلار آمریکا به کاهش ۲۰.۲ در هر دلار ادامه می‌دهد و این بخشی از کاهشی است که از ابتدای سال آغاز شده و حدود ۹۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

لیر ترکیه حتی پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری همچنان در برابر دلار آمریکا به سطوح بی سابقه‌ای کاهش یافت. ۲۰.۲ لیر ترکیه به ازای هر دلار آمریکا به عنوان بخشی از کاهش مداوم ارزش طی روز‌های گذشته ثبت شد.


لیر از ابتدای سال تاکنون بیش از ۷ درصد کاهش یافته است و بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را در طول یک دهه از دست داده است، زیرا اقتصاد با موج‌های رونق و رکود، بسیاری از دوره‌های تورم بالا و بحران ارزی روبرو شده است.

لیر جمعه گذشته و پیش از آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در آن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بر رقیب خود کمال قلیچداراوغلو پیروز شد، از سد ۲۰ لیره در برابر دلار شکست.

اقتصاد ترکیه با نرخ تورم بالا دست و پنجه نرم می‌کند، زیرا در سال گذشته به بالاترین سطح در ۲۴ سال گذشته رسید، قبل از اینکه در آوریل گذشته به زیر سطح ۴۴ درصد کاهش یابد.

سیاست‌های نامتعارفی که اردوغان با هدف دستیابی به رشد خواستار آن بود، منجر به کاهش ۸۰ درصدی ارزش لیر در پنج سال گذشته و تداوم مشکل تورم و سقوط اعتماد ترک‌ها به پول خود شد.

با این حال، رئیس جمهور ترکیه بیش از یک بار از سیاست اقتصادی خود دفاع کرد.

منابع آگاه از دولت در چند روز گذشته به رویترز گفتند که در حال حاضر مناقشه بر سر پایبندی به استراتژی اقتصادی فعلی که اولویت را به نرخ‌های بهره پایین می‌دهد یا روی آوردن به سیاست‌های سنتی‌تر پس از انتخابات در جریان است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر