افزایش تجارت ایران با بریکس

تهران به دنبال پیوستن به اتحادیه پنج اقتصاد برتر نوظهور است.
کد خبر : ۱۵۱۳۹۵

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، به گفته وزیر امور خارجه این کشور، تجارت بین بریکس و ایران در حالی که ایران به دنبال عضویت در این ائتلاف است، رو به رشد بوده است. حسین امیرعبداللهیان در اجلاس دوستان بریکس به عنوان یکی از وزرای خارجه این اتحادیه که روز جمعه در کیپ تاون آفریقای جنوبی برگزار شد، سخنرانی کرد. امیرعبداللهیان با بیان اینکه طرفین در زمینه همکاری‌های چند جانبه تمهیدات مهمی دارند، گفت: روابط دوجانبه سیاسی و اقتصادی ما با کشور‌های بریکس در سطح بسیار خوبی باقی مانده و ارزش تجارت ما از ۳۰ میلیارد دلار فراتر رفته است.

وی افزود:ما به زودی روابط خود را با سه کشور بریکس یعنی روسیه، چین و هند در چارچوب سازمان همکاری شانگ‌های گسترش خواهیم داد. در ژوئن ۲۰۲۲، ایران درخواست عضویت در بریکس را داد و گفت که این اقدام برای هر دو طرف ارزش دارد. داده‌های گمرک نشان داد که تجارت کالا‌های غیر از نفت خام بین ایران و اعضای این اتحادیه در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ بالغ بر ۴۸ میلیون تن بوده که ۱۴ درصد افزایش ارزش داشته است.

چین با رشد ۳۷.۴۱ درصدی در مبادلات تجاری با ایران در این دوره، همچنان شریک اصلی تجاری ایران در گروه بریکس است. هند با رشد تجاری نزدیک به ۴۷ درصد در رتبه دوم قرار دارد و روسیه با ۳.۵۹ درصد افزایش مبادلات تجاری در جایگاه سوم قرار دارد. تجارت با برزیل چه از لحاظ حجم و چه از لحاظ ارزش کاهش یافته است. آفریقای جنوبی شریک تجاری اصلی ایران در قاره آفریقا است و تجارت دوجانبه این دو کشور بیش از ۲۳ درصد افزایش یافته است.

روسیه و ایران در مواجهه با تحریم‌های اقتصادی غرب، روابط خود را تقویت کرده‌اند. بر اساس داده‌های رسمی، در سال ۲۰۲۲، ارزش کالا‌ها و خدمات مبادله شده بین این دو کشور به ۴.۶ میلیارد دلار رسید. مسکو و تهران هم به توافقی دست یافته‌اند تا استفاده از پول ملی خود را در مبادلات در جهت دلارزدایی افزایش دهند. بریکس که در حال حاضر متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، در حال بررسی گسترش عضویت خود است در حالی که تعداد زیادی از کشور‌ها ابراز تمایل به عضویت در آن کرده‌اند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر