زیان اقتصادی عربستان از کاهش تولید نفت

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی عربستان سعودی در سال۲۰۲۳ به دلیل کاهش تولید نفت به ۲.۱ درصد کاهش پیدا می‌کند.
کد خبر : ۱۵۱۵۳۵

به گزارش ایبِنا، پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی عربستان در سال ۲۰۲۳، کمتر از نرخ ۳.۱ درصد است که این وام‌دهنده جهانی در ماه مه پیش‌بینی کرده بود و پس از آن روی می‌دهد که ریاض چهارم ژوئن، با اعلام کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز، بازار‌ها را غافلگیر کرد.

اما صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود روند رشد غیرنفتی عربستان سعودی قوی بماند. در ادامه این بیانیه آمده است: هرچند کاهش تولید اوپک پلاس که در آوریل سال ۲۰۲۳ اعلام شد، مجموع رشد واقعی اقتصاد عربستان سعودی را به ۲.۱ درصد در سال میلادی جاری کاهش می‌دهد، اما انتظار می‌رود رشد غیرنفتی در سال ۲۰۲۳، به پنج درصد رسیده و تحت تاثیر هزینه مصرفی قوی و شتاب در اجرای پروژه‌ها که تقاضا را تقویت می‌کند، پتانسیل بالایی داشته باشد.

عربستان سعودی سال میلادی گذشته، درپی قیمت بالای نفت که باعث شد این کشور برای نخستین بار در حدود یک دهه اخیر، مازاد بودجه پیدا کند، نرخ رشد اقتصادی ۸.۷ درصد را تجربه کرد. درآمد‌های نفتی این کشور در سال میلادی گذشته، به ۳۲۶ میلیارد دلار رسید.

بر اساس گزارش اویل پرایس، صندوق بین‌المللی پول در ماه مه پیش‌بینی کرد که عربستان سعودی برای متوازن کردن بودجه سال ۲۰۲۳ خود، به قیمت نفت ۸۰ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه نیاز دارد. این وام دهنده جهانی در آن زمان اعلام کرده بود عربستان سعودی امسال به دلیل کاهش تولید نفت، با کسری بودجه ۱.۱ درصد تولید ناخالص داخلی مواجه می‌شود.

 

منبع:ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها