22 خرداد 1402 - 08:00

ریزش قیمت ارز، ترمز بازار خودرو را کشید/ کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد

ریزش قیمت ارز، ترمز بازار خودرو را کشید  کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد
روند کاهشی قیمت خودرو که از روز ۱۰ اردیبهشت ماه و استیضاح وزیر صمت آغاز شد، در روز‌های اخیر با کاهش نرخ ارز شدت بیشتری گرفت.
کد خبر : ۱۵۱۶۵۸

به گزارش ایبِنا، با سیاست‌های ارزی اخیر که رئیس کل بانک مرکزی در پیش گرفته قیمت خودرو به اذعان اکثر کارشناسان در حال کاهش است؛ به خصوص از زمانی که رئیس بانک مرکزی به واشنگتن سفر کرد و ضمن دیدار با رئیس صندوق بین المللی پول، خبر دسترسی فوری ایران به ۶.۷ میلیارد دلار از دارایی در این صندوق منتشر شد. این روند همچنان با موضوع آزادسازی دلار‌های ایران ادامه دارد و قیمت خودرو به شدت رو به کاهش گذاشته است.


مقایسه دوماهه بازار خودرو از ۲۰ فروردین تا ۲۰ خرداد نشان می‌دهد ریزش قیمت‌ها با ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو، طرح مالیات بر عایدی سرمایه و افزایش تولید خودرو، سرعت بیشتری به خود گرفته است. از سویی قیمت برخی از خودرو‌ها مانند خودروی شاهین و کوییک نیز در بازار به قیمت کارخانه‌ای آن بسیار نزدیک شده است.


این در حالیست که سید مهدی نیازی سرپرست وزارت صمت در یک گفتگوی تلویزیونی ضمن تاکید بر تداوم کاهش قیمت خودرو در بازار، گفت: روند قیمت خودرو در بازار کاهشی است و بیش از این نیز کاهش پیدا خواهد کرد.


با توجه به قیمت محصولات پر طرفدار دو خودروساز بزرگ کشورمان می‌توان این ریزش قیمت را به خوبی دید. بطوریکه حتی برخی از کارشناسان به بازگشت قیمت پژو‌های پرطرفدار یعنی پژو ۲۰۶ و پژو پارس به قیمت بهمن سال گذشته اشاره کرده اند. این دو محصول محبوب ایران خودرو از کانال قیمتی ۵۰۰ میلیونی به کانال ۴۰۰ میلیونی سقوط کردند و همچنان با تداوم کاهش قیمت در بازار روبرو هستند.


البته کاهش قیمت‌ها به همین دو مدل ختم نشد و قیمت انواع پژو ۲۰۷ نیز با کاهش ۱۵ تا ۴۰ میلیونی مواجه شد که نشان دهنده ۲.۵ تا ۵ درصد افت قیمت در این محصولات تنها طی یک روز است. بر این اساس قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای با حدود ۱۵ میلیون تومان کاهش به حدود ۵۸۰ میلیون تومان افت کرد. همچنین ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما نیز با کاهش ۳۰ میلیونی به حدود ۶۵۰ میلیون رسید. ۲۰۷ اتومات هم با کاهش حدود ۴۰ میلیونی به حدود ۷۹۵ میلیون تومان رسید.

 

ریزش قیمت ارز، ترمز بازار خودرو را کشید/ کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد

ریزش قیمت ارز، ترمز بازار خودرو را کشید/ کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد

 

محصولات سایپا هم شرایط مشابهی با ایرانخودرو دارد و افت ۲ درصدی و نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار را در برخی محصولات ثبت کرد. به عنوان مثال قیمت انواع ساینا S بین ۲ تا ۱۲ میلیون کاهش داشت؛ ساینا S معمولی و اتومات به ترتیب با ۵ و ۱۲ میلیون کاهش به ۳۳۵ و ۴۱۳ میلیون تومان رسیدند. همچنین انواع کوییک با کاهشی بین ۳ تا ۱۰ میلیونی مواجه شد، به طوری که کوییک R و کوییک نیز S به ترتیب ۸ و ۱۰ میلیون کاهش قیمت داشتند و حدود ۳۲۴ و ۳۴۰ میلیون تومان معامله شدند. شاهین هم به عنوان محصول پرطرفدار سایپا کاهش ۱۲ میلیونی را تجربه کرد و به زیر ۵۵۰ میلیون تومان رسید.این شرایط در حالی در قیمت اکثر محصولات سایپا حکمفرماست و بسیاری از فعالان بازار خودرو و کارشناسان بر این باورند با توجه به کاهش نرخ ارز باید همچنان منتظر کاهش قیمت‌ها در هفته‌های پیش رو بود.

 

ریزش قیمت ارز، ترمز بازار خودرو را کشید/ کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد

ریزش قیمت ارز، ترمز بازار خودرو را کشید/ کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد


در همین راستا سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با توجه به شرایط اخیر و کاهش قابل ملاحظه قیمت انواع خودرو‌ها به خبرنگار ایبِنا گفت: ریزش قیمت‌ها مورد حمایت ماست، چرا که با ادامه این روند شاهد خروج بازار خودرو از رکود خواهیم بود و دست دلالان هم از این بازار کوتاه خواهد شد.


وی با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی در ایجاد ثبات قیمت و کنترل بازار ارز گفت: بی تردید با ادامه این روند از سوی متولیان امر و در صورت کنترل نرخ ارز به شکل کنونی می‌توان روند کاهش قیمت خودرو در روز‌های آتی را پیش بینی کرد. مطمئنا با شرایطی که در بازار ارز شاهد هستیم قیمت خودرو افزایش نخواهد یافت و باید منتظر آرامش بازار بود.


در این میان اکثر فعالان بازار خودرو نیز با توجه به رویکرد اشتباه عام از این بازار معتقدند با توجه به ریزش قیمت‌ها، بازار خودرو به هیچ عنوان بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری مردم نیست و کاهش قیمت‌ها باعث شده عطش خرید خودرو کاهش یابد. طبق پیش بینی فعالان بازار، روند کاهش قیمت از اوایل اردیبهشت ماه شروع شده و همچنان ادامه دارد و تا سه هفته آینده نیز سقوط بیشتری را تجربه خواهد کرد.

نویسنده: علیرضا هنرمنش
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر