22 خرداد 1402 - 17:12
اقتصاددان:

بانک مرکزی را در معرض انتخاب بین تورم و تولید قرار ندهید

بانک مرکزی را در معرض انتخاب بین تورم و تولید قرار ندهید
فرهاد نیلی گفت: بانک مرکزی را در معرض انتخاب بین تورم و تولید قرار ندهید؛ در مسکن مهر هم این اشتباه را کردند.
کد خبر : ۱۵۱۷۲۸

به گزارش ایبِنا، فرهاد نیلی؛ اقتصاددان در نشست حکمرانی، مهار تورم و رشد تولید در سی‌امین همایش سیاست پولی و ارزی گفت: ما دچار تورم نیستیم؛ بلکه دچار حرکت منحنی عرضه به سمت چپ هستیم؛ یعنی تولید بالقوه ما به‌ویژه از دهه ۹۰ به بعد کاهش پیدا کرده است ضمن اینکه افت رشد ما هم ناشی از عرضه است نه تقاضا.


وی تصریح کرد: نباید بانک مرکزی را در معرض انتخاب بین تورم و تولید قرار دهیم. قبلاً هم گفتم در مسکن مهر این اشتباه را نکنید، ولی کردند! درواقع از محل پایه پولی برای مردم خانه خریدیم که منجر به تورم هم شد.


نیلی گفت: اگر سیاست پولی را با انواع سیاست‌های کلان مقایسه کنیم هیچ سیاستی به‌اندازه سیاست پولی قدرت و ابزار انتقال تورم را ندارد.

 

وی با بیان اینکه نباید سیاست پولی و اعتباری را جانشین هم کنیم؛ بلکه این دو سیاست مکمل هم هستند؛ گفت: بانک مرکزی برآورد تورم فردا را می‌کند و با این برآورد نرخ سود را تغییر می‌دهد؛ اگر نرخ را نتواند بالا ببرد در بازار بین‌بانکی تقاضا بالا می‌رود.


نماینده سابق ایران در بانک جهانی با تأکید بر اینکه نرخ استهلاک از سرمایه‌گذاری پیشی گرفته، اقتصاد باز به بسته تبدیل شده و توان دولت برای کار‌های اجرایی به‌ شدت کاهش‌یافته است، گفت: سیاست پولی سیاست کلان است و سیاست اعتباری سیاست خرد است، این دو مکمل هم هستند.


 نیلی اضافه کرد: تورم امروز ما چند ویژگی دارد، هر روز این تورم وجود دارد، همبستگی آن با نرخ ارز بسیار بالا و نامتقارن است؛ یعنی ارز که افزایش می‌یابد تورم بالا می‌رود؛ اما با پایین آمدن نرخ ارز کاهش نمی‌یابد. همچنین سهم تورم در دهک‌های پایین بسیار بیشتر است تا قشر بالا که در نهایت باعث نابرابری شده است. درواقع بیشتر تورم مربوط به کالا‌های غذایی است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر