31 خرداد 1402 - 08:58
در گفت‌وگو با ایبِنا؛

جذابیت سرمایه‌گذاری با سیاست تثبیت بانک مرکزی/ رشد تولید چگونه حاصل شد؟

جذابیت سرمایه‌گذاری با سیاست تثبیت بانک مرکزی  رشد تولید چگونه حاصل شد؟
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: رشد قابل توجه تولید در سال نخست دولت سیزدهم حاصل سرمایه‌گذاری و حضور نسل جوان در این عرصه است.
کد خبر : ۱۵۲۰۲۰

هیبت اله اصولی، عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به آمار بانک مرکزی از رشد تولید در سال نخست دولت سیزدهم، گفت: با توجه به آمار منتشر شده می‌توان رشد تولید در این بازه زمانی را بسیار چشمگیر و موفقیت آمیز خواند. معتقدم یکی از دلایل مهم این رشد، ورود نسل جوان به عرصه کاری و تدوین و اجرای برنامه‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف بوده است. به هر حال اگر این شرایط به همین شکل پیش برود می‌توان جلوی بسیاری از «ارز بری‌ها» را نیز گرفت.


وی با تاکید بر حمایت و هموارسازی مسیر فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان عرصه‌های صنعت و معدن گفت: حضور در عرصه تولید با توجه به فشار تحریم‌های ظالمانه‌ای از سوی آمریکا و غرب بر اقتصاد کشورمان، کار دشواری است، اما دولت و متولیان امر می‌توانند تا حد امکان موانع و مشکلات را از پیش رو برداشته و با ارائه تسهیلات و حمایت ویژه، مسیر را همچنان برای رشد تولید و شکوفایی اقتصادی هموارتر کنند.


عضو اتاق بازرگانی ایران رشد تولید در بخش صنعت را بسیار امیدوارکننده و قابل قبول دانست و تاکید کرد: طبق آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، رشد اقتصادی در حوزه صنایع و معادن در سال ۱۴۰۰ معادل ۱.۱ بوده که این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۶.۵ درصد رسیده که رشد بسیار خوب و قابل توجهی داشته است. در نتیجه با توجه به این میزان رشد می‌توانیم در بخش معادن، دارای یکی از پارامتر‌های بسیار مهم برای صادرات شویم.


این فعال اقتصادی، انحراف معیار معدن نسبت به گذشته را بسیار بهتر و موفق‌تر اعلام کرد و افزود: هر چند این آمار با رشد خوبی همراه بوده، ولی همچنان می‌توان با حمایت بیشتر به آمار بهتری دست یافت. مطمئنا تداوم این وضعیت و کاهش محدودیت ها، انحراف معیار در رشد تولید و سرمایه گذاری را همچنان صعودی خواهد کرد.


وی رشد ۷ برابری سرمایه گذاری از منفی ۶.۹ درصد در دهه ۹۰ به ۶.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ را بسیار مطلوب و قابل قبول دانست و گفت: باید به این موضوع توجه کرد که میانگین منفی ۶.۹ درصد سرمایه گذاری در دهه ۹۰ ، در سال ۱۴۰۰ یعنی سال نخست دولت سیزدهم، به صفر رسید و سپس تا سال ۱۴۰۱ به ۶.۷ درصد افزایش یافت که این جهش در رشد سرمایه گذاری را می‌توان متاثر از سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی در بازار نرخ ارز خواند.


اصولی با مثبت دانستن چشم انداز رشد سرمایه گذاری اظهار کرد: هر چند ۷ برابر شدن رشد سرمایه گذاری، آمار بسیار خوبی است، اما باز هم می‌توان این رشد را افزایش داد. قطعا باید برای رسیدن به این هدف، امنیت سرمایه گذاران، صنعتگران، تولیدکنندگان و نخبگان اقتصادی را تامین کرد که ایجاد این امنیت نیز با اجرای سیاست‌های تثبیت نرخ ارز امکان پذیر خواهد بود. در واقع با تکیه بر سیاست تثبیت نرخ ارز بانک مرکزی می‌توان زمینه خوبی برای سرمایه گذاری در کشور  را مهیا کرد.


عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران، تثبیت نرخ ارز را یکی از جذابیت‌های سرمایه گذاری خواند و ادامه داد: هر نرخی که تثبیت شود آثار امیدبخش و خوبی در اقتصاد خواهد داشت که جرات سرمایه گذاری خارجی را در کشورمان را نیز افزایش می‌دهد. به همین دلیل معتقدم سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی می‌تواند تا حد فراوانی در جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و رشد تولید تاثیرگذار باشد.

نویسنده: علیرضا هنرمنش
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر