رئیس بانک مرکزی اروپا: شوک‌های تورمی برای اقتصاد منطقه یورو ادامه دارد

رئیس بانک مرکزی اروپا: شوک‌های تورمی برای اقتصاد منطقه یورو ادامه دارد
رئیس بانک مرکزی اروپا گفت: شوک‌های تورم‌زا برای اقتصاد منطقه یورو ادامه دارد و نرخ‌های بهره در این منطقه همچنان بالا خواهد ماند.
کد خبر : ۱۵۲۳۴۹

به گزارش ایبِنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «کریستین لاگارد»، رئیس بانک مرکزی اروپا هشدار داد که تورم، سلطه خود را بر اقتصاد منطقه یورو بیشتر کرده و این بانک قصد دارد، به اندازه کافی نرخ بهره را افزایش دهد تا آسیب‌های ناشی از آن را بشکند.

 

لاگارد گفت: با کاهش قیمت انرژی و اجرای یک سری افزایش سریع نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا که هدف از آن، جلوگیری از افزایش قیمت‌ها از طریق گران‌تر کردن اخذ وام و هزینه کردن برای مصرف کنندگان و مشاغل است، تورم در منطقه یورو از بالاترین رقم در سال گذشته کاهش یافته است.


لاگارد در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس سیاست‌گذاری سالانه بانک مرکزی اروپا در سینترا  پرتغال گفت: ما شاهد کاهش نرخ تورم هستیم، زیرا شوک‌هایی که در ابتدا آن را افزایش دادند، کاهش یافتند و تاثیر سیاست‌های پولی ما بر اقتصاد پدیدار شده است.


وی افزود: با این حال، این شوک‌های تورم زا همچنان ادامه دارد که باعث کند شدن سرعت کاهش تورم و افزایش ثبات آن می‌شود.


تورم در ۲۰ کشوری که از یورو استفاده می‌کنند در ماه مه (اردیبهشت) ۶.۱ درصد بود که در مقایسه با اوج ۱۰.۶ درصدی در اکتبر (مهر ماه ۱۴۰۱)، پس از کاهش قیمت انرژی کاهش یافت.


اما تورم هنوز بسیار بالاتر از هدف بانک مرکزی اورپا که ۲ درصد اعلام شده، است که بهترین نرخ برای اقتصاد در نظر گرفته می‌شود. کما اینکه تورم اصلی، که قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و سوخت را در نظر نمی‌گیرد، به طور ثابت ۵.۳ درصد است.


نرخ‌های جدید تورم در منطقه یورو روز جمعه منتشر خواهد شد، تحلیلگران دویچه بانک انتظار کاهش بیشتر تورم کل به ۵.۸ درصد را دارند.


انتظار می‌رود بانک در نشست بعدی خود در ۲۷ ژوئیه (۵ مرداد ۱۴۰۲) دوباره نرخ بهره را یک چهارم درصد افزایش دهد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر