به موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا نزدیک شدیم

به موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا نزدیک شدیم
در نشست شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیا، نتایج مذاکرات انعقاد «موافقت‌نامه تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران» مورد بحث قرار گرفت.
کد خبر : ۱۵۲۴۳۰

به گزارش ایبِنا به نقل از رسانه‌های آسیای مرکزی، در نشست عادی شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیا (EEC) که در مسکو برگزار شد موضوع موافقتنامه تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران مورد بحث قرار گرفت و همچنین با تصمیم شورای افتصادی اتحادیه اوراسیا، مجوز صادرات۲۰ هزار تن جو از سوی قرقیزستان به ایران صادر شد.

همچنین کمیسیون اقتصادی اوراسیا ضمن تاکید بر افزایش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشور‌های عضو اوراسیا به کشور‌های ثالث از جمله ایران بر توسعه جغرافیایی این اتحادیه هم تاکید کرد.

اظهارات اخیر مقام‌های عضو اتحادیه اوراسیا حاکی از آن است که این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران به امضای توافقنامه نهایی و جامع ایجاد منطقه آزاد تجاری نزدیک شده اند، موضوعی که به تحقق تحول اقتصادی مهم در این کشور‌ها منجر خواهد شد.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیهٔ اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.

پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافق نامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصائی اوراسیا در حال انجام است.

بنا بر برخی آمارها، تجارت بین اوراسیا و ایران در سال ۲۰۲۱میلادی ۷۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و از پنج میلیارد دلار گذشت.

آلکسی اورچوک معاون نخست وزیر روسیه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در حاشیه چهاردهمین مجمع اقتصادی بین المللی «روسیه - جهان اسلام: کازان فوروم» به منابع خبری روسیه گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) ممکن است زودتر از سایر کشور‌ها به توافق بر سر منطقه آزاد تجاری با ایران دست یابد.

وی در پاسخ به این سوال که اتحادیه اوراسیا با کدام کشور‌ها به توافق بر سر منطقه آزاد تجاری نزدیکتر است، گفت: ما با ایران نزدیکتریم.

آندری اسلپنف وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که احتمال ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و ایران تا پایان سال جاری میلادی بسیار زیاد است.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر