چین خواستار افزایش استفاده از ارزهای ملی در سازمان شانگهای شد

چین خواستار افزایش استفاده از ارزهای ملی در سازمان شانگهای شد
رئیس جمهور چین خواستار افزایش استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین اعضای سازمان همکاری شانگهای (SCO) شده است.
کد خبر : ۱۵۲۶۲۱

به گزارش خبرگزاری ایبِنا و به نقل از راشاتودی، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین خواستار افزایش استفاده از ارز‌های ملی در تجارت بین اعضای سازمان همکاری شانگ‌های (SCO) شده است.

وی در سخنرانی خود از پکن در اجلاس سازمان همکاری شانگ‌های که روز سه شنبه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، به ابزار‌های مالی مختلفی اشاره کرد که کشور‌های عضو این سازمان باید برای گسترش روابط اقتصادی متقابل روی آن‌ها تمرکز کنند.

شی گفت: افزایش همکاری در زمینه ارز دیجیتال مستقل و تلاش برای تأسیس بانک توسعه سازمان همکاری شانگ‌های ضروری است.

 

وی افزود که پکن آماده است تا دسترسی شرکای خود به بازار‌های چین را فراهم کند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارد.

بر اساس این گزارش، روسیه و چین به طور فعال در معاملات دوجانبه خود دلار آمریکا را حذف کرده و با ارز‌های ملی جایگزین کرده‌اند.

تجارت بین این دو کشور پس از رسیدن به رکورد ۱۹۰.۳ میلیارد دلاری سالانه در سال ۲۰۲۲، به شتاب خود ادامه داده است. صادرات و واردات از ابتدای سال جاری میلادی با سرعتی دو رقمی افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های گمرک، تجارت روسیه و چین در دوره ژانویه تا مه به ۹۳.۸ میلیارد دلار افزایش یافت که نسبت به سال گذشته ۴۰.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه اخیراً اعلام کرده است که تجارت دوجانبه در مسیری قرار دارد که ارزش آن از هدف ۲۰۰ میلیارد دلاری در سال قبل از پیش بینی‌ها عبور خواهد کرد.

بیست و سومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های به ریاست نارندرا مودی، نخست وزیر هند در حال برگزاری است.

این سازمان در سال ۲۰۰۱ به عنوان یک بلوک اقتصادی و امنیتی توسط روسای جمهور روسیه، چین، جمهوری قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد. هند و پاکستان در سال ۲۰۱۷ به عضویت دائم این سازمان درآمدند.

 

ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر سازمان همکاری شانگ‌های بود و درخواست کشورمان برای عضویت رسمی و کامل در این سازمان نیز پس از ۱۶ سال، در اولین حضور ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در بیست و یکمین نشست سران شانگ‌های در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، در شهریور ۱۴۰۰ به تأیید هشت عضو دیگر سازمان رسید و ایران نهمین عضو این سازمان مهم منطقه‌ای شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر