در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

جهش ۳ برابری صنعت در سال ۱۴۰۱/ استمرار رشد صنعتی در ۱۴۰۲ امکان‌پذیر است

جهش ۳ برابری صنعت در سال ۱۴۰۱  استمرار رشد صنعتی در ۱۴۰۲ امکان‌پذیر است
یک کارشناس بازار سرمایه، رشد شرکت‌های بورسی، تک نرخی شدن ارز و راه اندازی طرح‌های توسعه را از دلایل رشد ۳ برابری بخش صنعت دانست.
کد خبر : ۱۵۲۶۹۱

فرهنگ حسینی؛ کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با بیان اینکه رشد بخش صنعت در ۱۴۰۱ با افزایش ۳ برابری نسبت به سال ۱۴۰۰، از ۳.۳ درصد به ۹.۵ درصد ارتقا یافته است، گفت: تولید خودرو‌های سواری ۲۰ تا ۵۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته است، خودروساران تجاری نیز در تولید، رشد ۲۰۰ درصدی را تجربه کردند. در خصوص زنجیره فولاد نیز شاهد رشد ۵ تا ۱۰ درصدی در محصولاتی مانند آهن اسفنجی، فولاد خام و محصولات فولادی بوده ایم.

 

وی ادامه داد: در سایر صنایع و شرکت‌ها نیز از طریق افزایش نسبت تولید به ظرفیت، شاهد رشد بوده ایم علاوه بر این تعدادی از شرکت‌های بورسی یا شرکت‌های تابع آن‌ها در صنایع پتروشیمی، دارویی، غذایی، لاستیکی، شیشه، کاشی و سرامیک و زراعی طرح‌های توسعه راه اندازی کردند و قسمتی از این رشد را شامل شدند.

 

حرکت منابع به سمت تولید 

 

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با رشد سال گذشته تصریح کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های سال ۱۴۰۱ تک نرخی شدن ارز بود. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ثبات نسبی قیمت دلار در سه فصل اول سال ۱۴۰۱، سبب سوق منابع از قسمت غیر واقعی و رانتی اقتصاد به سمت بخش واقعی و تولید بوده است.

 

حسینی با بیان اینکه قسمتی از رشد سه برابری بخش صنعت از طریق شرکت‌های بورسی صورت گرفته است، گفت: شرکت‌های بورسی در سال گذشته رشد خوبی را تجربه کرند، از جمله دلایل این رشد مناسب، تولید در شرکت‌های بورسی، شفافیت مالی این شرکت‌ها و تسهیل نسبی تامین مالی از طریق افزایش سرمایه و انتشار اوراق صکوک است.

 

امکان رشد در بخش صنعت طی سال ۱۴۰۲

 

وی افزود: معافیت مالیاتی و افزایش سرمایه از محل انباشته، در بودجه ۱۴۰۱ سبب حفظ و انباشته شدن بخشی از سود شرکت‌ها شد، که به تبع آن بهبود سرمایه در گردش و تسریع تخصیص منابع به پروژه‌ها را به همراه داشته است. با توجه به تمدید معافیت مالیاتی و در آستانه بودن بهره برداری طرح‌های توسعه جدید، امکان رشد در سال پیش رو نیز وجود دارد. البته قطعی برق و گاز به عنوان ریسکی برای صنایع در حفظ و افزایش سطح تولید مطرح است.

 

حسینی در پایان تاکید کرد: سود شرکت‌های بورسی شامل عمده تولید فرآورد‌های پالایشی و پتروشیمی، عمده تولید سنگ آهن و فولاد و مس کشور است که شاهد افزایش سودآوری از ۶۲۰ هزار میلیارد تومان به حدود ۸۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر