25 مرداد 1402 - 14:11
ایبِنا در گفتگو با کارشناسان بررسی کرد؛

مقصد نقدینگی در نیمه دوم سال/ بورس کام بازار‌های رقیب را تلخ خواهد کرد؟

مقصد نقدینگی در نیمه دوم سال  بورس کام بازار‌های رقیب را تلخ خواهد کرد؟
در حال حاضر رکود در بازار‌های ارز، طلا، مسکن و خودرو سایه افکنده و این موضوع موجب شده تا سرمایه گذاران به این بازار‌ها ورود نکنند.
کد خبر : ۱۵۲۸۳۹

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ یکی از موضوعاتی که سرمایه گذاران برای کسب بیشترین بازدهی به دنبال آن هستند این است که کدام بازار عقب مانده است و یا به عبارت دیگر کدام بازار نسبت به بازار‌های رقیب رشدی نکرده است و یا رشد بسیار کمی را تجربه کرده است تا در آن بازار سرمایه گذاری کند. در حال حاضر تحلیل گران بازار‌های مالی با بررسی تمام بازار‌ها به این نتیجه رسیده اند که اکثریت بازار‌ها رشد زیادی داشته و دچار حباب قیمتی شده اند و ممکن است ریزش قیمتی شدیدی در این بازار‌ها روی دهد. برای این که بهترین بازار را برای سرمایه گذاری شناسایی کنیم باید نظر فعالان اقتصادی را گویا شویم.


در این زمینه باقر خادمی؛ تحلیلگر بازار‌های مالی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبِنا که کدام بازار برای سرمایه گذاری بهتر است، عنوان می‌کند که پتانسیل بازار سرمایه برای رشد قیمتی به قدری قوی است که موجب خواهد شد نقدینگی را از بازار‌های رقیب همچون بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو وارد بازار سهام خواهد کرد.


این تحلیلگر بازار‌های مالی عنوان کرد: در چند سال گذشته بازار‌های موازی بازار سرمایه بازدهی خوبی داشتند؛ اما بازار سهام عقب ماند، در نتیجه سال ۱۴۰۲ سالی است که نقدینگی به بازار سرمایه منتقل می‌شود. به عنوان نمونه خودرو که یک کالای مصرفی محسوب می‌شود، به کالای سرمایه‌ای تبدیل شد، اما در حال حاضر نقدینگی از این بازار در حال خارج شدن است و بازار‌های ارز و طلا نیز با همین مسئله مواجه هستند. در نتیجه سرمایه گذاری در این بازار‌ها در سال جاری و سال آینده بازدهی نخواهد داشت.


خادمی تاکید کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در نیمه دوم سال جاری نقدینگی از بازار‌های رقیب خارج خواهد شد و به سمت بازار سرمایه کوچ خواهد کرد.


وی تصریح کرد: یکی از پتانسیل‌های بازار سرمایه ادامه حذف قیمت گذاری دستوری در برخی کالا‌ها است، البته تا کنون برخی کالا‌ها مانند سیمان از قیمت گذاری دستوری خارج شده‌اند.


این فعال بازار سرمایه افزود: پتانسیل دیگر بازار سرمایه تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی است که در همین میان بسیاری از شرکت‌های بورسی به دنبال تجدید ارزیابی دارایی‌های خود هستند.


نوید اختری زاده؛ کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در گفتگو با خبرنگار ایبِنا عنوان می‌کند که اخبار مثبتی که در حوزه بین‌الملل منتشر می‌شود موجب شده تا نرخ ارز در بازار غیررسمی هم کاهش یابد و در همین حال برخی از فعالان بازار‌ها عنوان می‌کنند که نرخ دلار در بازار غیر رسمی تا کانال ۴۵ هزار تومان ریزش خواهد کرد.


وی تصریح کرد: در حال حاضر رکود در بازار‌های ارز، طلا، مسکن و خودرو سایه افکنده و این موضوع موجب شده است تا سرمایه گذاران به این بازار‌ها ورود نکنند، بنابراین کاهش خرید و فروش در بازار‌های ارز، طلا، مسکن و خودرو بسیار عمیق‌تر شده است. در مقابل شاهد تقویت بنیادی بازار سرمایه هستیم، به عنوان نمونه گزارش‌های سه ماهه شرکت‌های بورسی که منتشر شده حاکی از آن است که سود شرکت‌های بورسی روند صعودی دارد.


اختری زاده همچون خدامی پیش بینی می‌کند که نیمه دوم سال جاری شرایط بازار سرمایه بسیار بهبود خواهد یافت و نقدینگی‌ها به بازار سهام جذب خواهد شد.


در ادامه عرفان کاظم زاده؛ کارشناس دیگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا یکی از عوامل تعیین کننده جهت نقدینگی را مالیات بر عایدی سرمایه می‌داند و عنوان می‌کند که مالیات بر عایدی سرمایه یک قانون بسیار خوب برای جمع کردن دلالی است و در حال حاضر دلالان در بازار‌های ارز، طلا، مسکن و خودرو فعال هستند، بنابراین با تصویب مالیات بر عایدی سرمایه نقدینگی از بازار‌ها ارز، طلا، مسکن و خودرو خارج و جذب بازار سهام خواهد شد.


این کارشناس بازار سرمایه عنوان می‌کند که اگر قانون مالیات بر عایدی سرمایه به هدفی که داشته است دست یابد، بهترین خبر برای بازار سرمایه خواهد بود، ضمن اینکه بازار سرمایه پتانسیل رشد بالایی هم بعد از اجرایی شدن این مالیات پیدا خواهد کرد. به عنوان نمونه متأسفانه در کشور ما، خودرو که یک کالای مصرفی است، به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده، اما با این قانون خودرو دیگر در بین مردم به عنوان کالای سرمایه‌ای مطرح نمی‌شود، در نتیجه نقدینگی در دست مردم به سمت اقتصاد مولد کوچ خواهد کرد تا در آنجا ارزش افزوده ایجاد کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر