سود دارایی‌های مسدود شده روسیه در اتحادیه اروپا دردسرساز شد!

سود دارایی‌های مسدود شده روسیه در اتحادیه اروپا دردسرساز شد!
در اتحادیه اروپا بر سر سود دارایی‌های تحریم شده روسیه اختلاف نظر وجود دارد.
کد خبر : ۱۵۲۹۸۹

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، بانک مرکزی اروپا و سران این اتحادیه درباره سود حاصل از دارایی‌های تحریم شده روسیه با یکدیگر اختلاف نظر دارند. گزارش شده که رهبران ایالات متحده و بانک مرکزی اروپا بر سر طرحی برای استفاده از سود حاصل از دارایی‌های روسیه که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا مسدود شده اند، بحث کرده‌اند.

اتحادیه اروپا دارایی‌ها و ذخایر متعلق به دولت روسیه را به ارزش حدود ۲۰۷ میلیارد یورو (۲۱۷ میلیارد دلار) از زمان آغاز حمله نظامی مسکو در اوکراین مسدود کرده است. انتظار می‌رود این دارایی‌ها حدود ۳ میلیارد یورو سود ایجاد کند. بخش بزرگی از این وجوه در حساب بلژیکی «یوروکلر»، شرکت‌ مبادلات اوراق بهادار اتحادیه اروپا نگهداری می‌شود، جایی که براساس آمارها، نزدیک به ۷۵۰ میلیون یورو سود مشمول مالیات در سه ماهه اول سال جاری داشت.

رهبران اتحادیه اروپا به طور مکرر خواستار استفاده از این بودجه برای بازسازی اوکراین شده‌اند و ماه گذشته توافق کردند که پروژه مالیات را برای به دست آوردن سود حاصل از این وجوه آغاز کنند.

به نقل از منابع آگاه، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا هشدار داد که مالیات بادآورده می‌تواند یورو را تضعیف کند و منجر به تجدید نظر بین دارندگان ذخایر شد.

لاگارد گفته که مبلغ مورد نظر بسیار بیشتر از چند میلیارد دلاری است که این اقدام مالی برای اوکراین ایجاد می‌کند. وی افزود: هر تصمیمی تنها در صورتی باید اتفاق بیفتد که کشور‌های گروه ۷، شامل کانادا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده نیز همراه باشند.

در این میانِ والدیس دامبروسکیس، نایب رئیس کمیسیون اروپا نیز با استدلال‌های لاگارد مخالفت کرد و گفت که این گزینه بر دارایی‌های روسیه تأثیر نمی‌گذارد و در مورد نقش اتحادیه اروپا در حفظ اوراق بهادار صدق نمی‌کند.

گفته می‌شود که لاگارد در مقابل مخالفت‌های دامبروسکیس سرش را تکان داد. بلومبرگ نتیجه گرفت که برخی از کشور‌های عضو اتحادیه از موضع لاگارد حمایت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر معتقدند که تنها مسئله چگونگی پیشروی است. مسکو بار‌ها هرگونه توقیف دارایی‌های خود توسط دولت‌های غربی را به مثابه دزدی و بر اساس قوانین بین المللی غیرقانونی توصیف کرده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر