صادرات ۴ کشور اروپایی به ایران افزایش یافت

صادرات ۴ کشور اروپایی به ایران افزایش یافت
با وجود کاهش مبادلات تجاری آلمان با ایران، کشور‌های هلند، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه، صادرات خود را به ایران افزایش داده‌اند.
کد خبر : ۱۵۳۰۶۷

به گزارش ایبِنا، جدیدترین آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) نشان می‌دهد کل مبادلات تجاری ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در ۵ ماه نخست سال جاری میلادی به ۱ میلیارد و ۸۶۹ میلیون یورو رسیده است.

مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ماه‌های ژانویه تا می‌امسال با کاهش ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده است. ارزش تجارت دو طرف در ۵ ماه نخست سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۲ میلیارد و ۷۳ میلیون یورو اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ۵ ماهه ۲۰۲۳ با کاهش ۶ درصدی مواجه شده است. صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ۵ ماه نخست امسال به ۱ میلیارد و ۵۱۷ میلیون یورو رسیده است. کشور‌های اروپایی در مدت مشابه سال قبل ۱ میلیارد و ۶۱۰ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بودند.

واردات اتحادیه اروپا از ایران در ۵ ماه نخست ۲۰۲۳ نیز ۲۴ درصد کاهش داشته است. اتحادیه اروپا در ماه‌های ژانویه تا می‌امسال ۳۵۲ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. واردات اتحادیه اروپا از ایران در ماه‌های ژانویه تا می ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۶۳ میلیون یورو اعلام شده بود.



  • * عقب نشینی آلمان از تجارت با ایران

    بر اساس این گزارش آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران در میان کشور‌های اروپایی طی ۵ ماهه ۲۰۲۳ بوده است. این کشور ۳۰ درصد از کل مبادلات اتحادیه اروپا با ایران را به خود اختصاص داده است.

    در عین حال کل مبادلات ایران و آلمان در ۵ ماه نخست ۲۰۲۳ با کاهش ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۵۷۱ میلیون یورو رسیده است.

    صادرات آلمان به ایران در این دوره ۲۷ درصد کاهش یافته و به ۴۶۰ میلیون یورو رسیده است. واردات آلمان از ایران در ۵ ماهه امسال نیز با کاهش ۱۴ درصدی به ۱۱۱ میلیون یورو رسیده است. آلمان در مدت مشابه سال قبل ۶۳۲ میلیون یورو کالا به ایران صادر و ۱۲۹ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.


  • *ایتالیا، اسپانیا و هلند جای خالی آلمان را پر می‌کنند

    بررسی آمار تجارت ایران با اعضای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد به موازات کاهش صادرات آلمان به ایران در این سال سایر کشور‌های اروپایی با استفاده از این فرصت، صادرات خود به ایران را افزایش داده اند.

    برای مثال، در پنجمین ماه ۲۰۲۳ صادرات آلمان به ایران ۲۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و به ۸۷ میلیون یورو رسیده است. این در حالی است که هلند در همین ماه صادرات خود به ایران را دو برابر کرده و به ۴۴ میلیون یورو رسانده است. هلند در می‌سال قبل ۲۱.۵ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

    اسپانیا نیز که در می‌سال قبل ۱۴ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود این رقم را با رشد ۶۴ درصدی به ۲۳ میلیون یورو در می‌امسال رسانده است.

    ایتالیا نیز صادرات به ایران در ماه می‌امسال را ۳۵ درصد افزایش داده و به ۵۸.۵ میلیون یورو رسانده است. ایتالیا در می‌سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۳.۴ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

    همچنین فرانسه صادرات خود به ایران در پنجمین ماه سال جاری میلادی را ۱۳ درصد افزایش داده و از ۱۷.۸ میلیون یورو در می‌سال قبل به ۲۰.۲ میلیون یورو در ماه می ۲۰۲۳ رسانده است.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر