15 مرداد 1402 - 11:20
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

تامین مالی ضدتورمی با بورس/ چگونه می‌توان از انحراف تسهیلات جلوگیری کرد؟

تامین مالی ضدتورمی با بورس  چگونه می‌توان از انحراف تسهیلات جلوگیری کرد؟
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تامین مالی از طریق بورس مانند سیاست انقباضی یا ضدتورمی عمل می‌کند.
کد خبر : ۱۵۳۲۱۴

محمد خبری زاد؛ کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا؛ با بیان اینکه تامین مالی از طریق بانک‌ها با محدودیت‌هایی همراه است، اظهار کرد: این تامین مالی در قالب اعطای وام و تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی انجام می‌شود که در این شرایط بانک‌‎ها درصد محدودی از سرمایه و سپرده‌های جذب کرده را به بخش تولید وام می‌دهند؛ چون حدود اعتباری بانک‎‌ها به شدت محدود است.


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این موضوع که در بازار سرمایه محدودیتی برای تامین مالی وجود ندارد، گفت: ابزار‌های متنوعی برای تامین در بورس وجود دارد، به عنوان مثال در بازار سرمایه انواع اوراق‌های با درآمد ثابت شرکتی در حال انتشار است. علی‌رغم اینکه شاید نرخ تامین مالی این اوراق کمی بالا باشد، اما به علت عدم وجود محدودیت اکثر شرکت‌ها می‌توانند بر اساس این اوراق طرح خود را تامین مالی کنند. نرخ سود انواع اوراق‌های با درآمد ثابت کمی بالاتر از نرخ بانکی است، اما اقساط آن به صورت ۴ ساله خواهد بود. 

 

افزایش اطمینان و سرعت در تامین مالی


وی ادامه داد: بنگاه‌های تولیدی برای انتشار اوراق ضامن‌های معتبری را نزد سازمان بورس معرفی می‌کنند؛ به همین دلیل می‌توانند اوراق چاپ کنند که این موضوع باعث ایجاد اطمینان بیشتر می‌شود. شرکت‌هایی که طرح توسعه و شرایط لازم را داشته باشند می‌توانند از طریق مشارکت با بانک‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه، اقدام به تامین مالی کنند. تامین مالی از طریق بورس در سرعت به دست آوردن منابع نقش دارد.


جلوگیری از خلق نقدینگی 


زمانی که بانک‌ها که منابع ندارند از بانک مرکزی قرض می‌گیرند و این امر منجر به خلق نقدینگی خواهد شد؛ اما در بازار سرمایه پولی خلق نمی‌شود یعنی تقاضا به سمتی هدایت می‌شود که در آن پول وجود دارد. به عبارتی تامین مالی از طریق بورس مانند سیاست انقباضی یا ضدتورمی عمل می‌کند. به عنوان نمونه زمانی که یک شرکت تولیدی اقدام به تامین مالی از بورس می‌کند، پول‌های خلق شده را از کف بازار جمع می‌کند. یکی از وظایف اصلی بازار سرمایه تامین مالی بنگاه‌های تولیدی با خاصیت ضد تورمی است. 


این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: تامین مالی در بورس بر اساس طرح‌های اقتصادی صورت می‌گیرد که باید ضامن، این طرح‌ها را تایید کند و بعد از تعیین ضامن فرد به سراغ تامین سرمایه می‌رود تا متوجه شود همچنین طرحی وجود دارد یا خیر. گاهی شبکه بانکی وام می‌دهد، اما این وام در تولید هزینه نمی‌شود بلکه در مسکن و خودرو یا امثال این موارد سرمایه گذاری می‌شود.


تامین مالی پروژه محور در بازار سرمایه 


خبری زاد در پایان تاکید کرد: در بازار سرمایه نیز گاهی نمی‌توان حرکت پول را رصد کرد، اما درصد خطا و انحراف منابع در تامین مالی از طریق بورس نسبت به شبکه بانکی کمتر است، چون در تامین مالی از طریق بانک فرد هیج محدودیتی ندارد و بانک فقط مدارک مربوط به بازپرداخت را چک می‌کند، ولی برای بازار سرمایه پروژه مهم است و اگر پروژه‌ای وجود نداشته باشد تامین مالی اتفاق نمی‌اُفتد، بنابراین درصد خطا در بازار سرمایه کمتر خواهد بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر