تلاش بانک مرکزی ترکیه برای «ساده‌سازی» سیاست پولی

تلاش بانک مرکزی ترکیه برای «ساده‌سازی» سیاست پولی
بانک مرکزی ترکیه اقدامات خود برای "ساده سازی" سیاست پولی را اعلام کرد.
کد خبر : ۱۵۳۲۹۸

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، بانک مرکزی ترکیه در ادامه گام‌های برداشته شده در روند «ساده سازی» سیاست خود، سقف ماهانه رشد وام‌های تجاری به لیر را ۲.۵ درصد تعیین کرد.

بانک مرکزی ترکیه امروز سه شنبه اعلام کرد که در ادامه گام‌های برداشته شده در روند ساده سازی سیاست خود، سقف ماهانه رشد وام‌های تجاری به لیر را از ۳ درصد به استثنای وام‌های صادراتی، سرمایه گذاری و کشاورزی، ۲.۵ درصد کاهش داده است.

هفته گذشته، بانک مرکزی نرخ بهره کلیدی خود را ۲۵۰ واحد پایه افزایش داد و به ۱۷.۵ درصد رساند و به سیاست کاهش نرخ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ادامه داد و متعهد شد که انقباضات پولی بیشتر شود.

پس از جلسه سیاست پولی، بانک اعلام کرد که روند ساده سازی به تدریج با تصمیم گیری‌های انتخابی برای انقباضات کمی و اعتباری به منظور حمایت از روند انقباض پولی ادامه خواهد یافت.

از جمله اقدامات انجام شده این بود که بانک نسبت ذخیره اجباری حساب‌های حفاظت شده از نوسانات نرخ ارز را ۱۵ درصد اعلام کرد.

بانک مرکزی در ژوئن گذشته نرخ بهره اصلی را از ۸.۵ درصد به ۱۵ درصد افزایش داد که اولین افزایش در بیش از دو سال گذشته بود.

این بانک همچنین اعلام کرد که تصمیم گرفته است رشد وام‌های خودرو را ۲ درصد کاهش دهد و سقف رشد وام‌های همه منظوره را بدون تغییر در ۳ درصد نگه دارد.

تورم در ترکیه در ژوئن گذشته کاهش یافت و به ۳۸.۲ درصد بر اساس سالانه رسید که پایین‌ترین سطح در ۱۸ ماه گذشته است.

پس از انتخابات، دولت ترکیه سیستم دفاعی خود را برای لیر ترکیه که ماه‌ها به طور مصنوعی با فروش انبوه ارز خارجی حمایت می‌شد، کاهش داد تا از سقوط آن جلوگیری کند.

اردوغان در تلاش برای احیای اقتصاد کشورش به کشور‌های حاشیه خلیج فارس سفر کرد.

به گفته رسانه‌های اماراتی، او قرارداد‌هایی به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد دلار تنها در امارات متحده عربی امضا کرده و پیش از آن از عربستان سعودی و قطر بازدید کرده است.

اعلام این توافقات با امارات در بعدازظهر چهارشنبه باعث شد لیر ترکیه در برابر دلار بهبود یابد و لیر بعدازظهر پنجشنبه با حدود ۲۷ لیر در هر دلار معامله شد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر