12 مرداد 1402 - 12:10

بانک مرکزی عهده‌دار برخورد با اخلالگران ارزی است/ هیچ نهادی اجازه برهم زدن بازار ارز را ندارد

بانک مرکزی عهده‌دار برخورد با اخلالگران ارزی است  هیچ نهادی اجازه برهم زدن بازار ارز را ندارد
صرافی‌ها نیز باید تحت کنترل بانک مرکزی باشند تا این نهاد مالی موفق به اتخاذ تصمیمات درست و راهبردی خود در بازار ارز شود.
کد خبر : ۱۵۳۵۷۸

به گزارش ایبِنا، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص برخورد بانک مرکزی با اخلالگران ارزی در هر موقعیت و منصبی گفت: در این موضوع کمترین شک و تردیدی وجود ندارد که بانک مرکزی با هدف آرام کردن و ثبات بخشی به بازار ارز فعالیت‌هایی را در دستور کار خود قرار داده، ضمن اینکه صرافی‌ها نیز باید تحت کنترل بانک مرکزی باشند تا این نهاد مالی موفق به اتخاذ تصمیمات درست و راهبردی خود در بازار ارز شود.

در حقیقت بانک مرکزی باید با استفاده از ابزار‌های موجود بازار ارز را کنترل کند در غیر این صورت رها شدن بازار ارز به انتظارات تورمی بیشتر و افزایش تورم منتهی می‌شود که به هیچ وجه به صلاح اقتصاد ایران نیست.

صرافی‌ها مثل نظام بانکی کشور که تحت اشراف و نظارت بانک مرکزی هستند باید تحت نظر بانک مرکزی قرار بگیرند، چرا که در بحران ارزی و جنگ اقتصادی نباید تشتتی در کار باشد و به میل و دلخواه خود کار‌ها انجام شود بلکه آنچه در بازار ارز صورت می‌گیرد باید تابع نظرات، سیاست‌ها و دستورالعمل‌های بانک مرکزی باشد.

هر سازمان یا نهاد مرتبط با مسائل ارزی، اگر عملکردی خارج از سیاست‌های اعلامی بانک مرکزی داشته باشند باید مورد بررسی و نظارت و در نهایت برخورد دستگاه‌های ذی ربط قرار بگیرد، چرا که به هیچ فرد و نهادی نباید اجازه برهم زدن آرامش بازار ارز داده شود.

بی تردید مسئولیت تنظیم بازار ارز بر عهده بانک مرکزی است و قطعا بانک مرکزی در خصوص تخلفات برخی صرافی‌ها به این نتیجه رسیده که ساماندهی در این بخش ضروری است، در غیر این صورت بانک مرکزی برخوردی صورت نمی‌داد، بنابراین این حق را دارد که از اهرم‌ها و ابزار‌های خود برای تنظیم بازار ارز استفاده کند.

 

منبع: نود اقتصادی

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر