18 مرداد 1402 - 10:47

افزایش یارانه و ثبات یک ساله قیمت ۱۱ قلم کالا در طرح کالابرگ الکترونیک

افزایش یارانه و ثبات یک ساله قیمت ۱۱ قلم کالا در طرح کالابرگ الکترونیک
دولت مرحله جدید کالابرگ الکترونیک را با دو مزیت افزایش ۳۰ درصدی اعتبار یارانه‌ای و ثبات یک ساله قیمت ۱۱ قلم کالای اساسی آغاز کرد.
کد خبر : ۱۵۳۷۶۸

به گزارش ایبِنا، در مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیک همه خانوار‌های دهک‌های اول تا سوم به همراه خانوار‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی رحمة الله علیه مشمول افزایش ۳۰ درصدی یارانه شدند. 

 

براساس این طرح، اگر سرپرست یک خانوار مشمول از ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافتی به ازای هر نفر، ۲۰۰ هزار تومان را صرف خرید ۱۱ کالای مشخص شده از فروشگاه‌های مجهز به سامانه طراحی شده برای این طرح کند، به طور خودکار ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر به یارانه وی افزوده خواهد شد. 

 

به عنوان مثال، اگر یک خانوار دو نفره که ۸۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند، ۴۰۰ هزار تومان از یارانه خود را صرف خرید این اقلام کند، یارانه این خانوار دونفره به یک میلیون و ۴۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

 

این طرح فعلا برای ۳ دهک اجرا می‌شود، اما برنامه دولت این است که در آینده نزدیک افزایش دایره مشمولان این طرح به همه دریافت کنندگان یارانه نقدی تسری یابد. هم اکنون بیش از ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

 

کالا‌های مشمول این طرح به همراه مقدار آن‌ها به شرح جدول زیر است:

 

قیمت به تومان

 

افزایش یارانه و ثبات یک ساله قیمت ۱۱ قلم کالا در طرح کالابرگ الکترونیک

 

توضیح: مقدار تعیین شده برای هر کالا در جدول بالا به ازای هر نفر است. تعداد اعضای خانوار در مقدار تعیین شده ضرب می‌شود. به عنوان مثال یک خانوار ۴ نفر در طول هر ماه می‌تواند ۸ کیلو برنج به قیمت ۴۰ هزار تومان دریافت کند. 

 

یکی دیگر از مزایای این طرح ثبات قیمت این کالا‌ها برای مصرف کننده مشمول طرح در طول سال است، زیرا در این طرح اگر یک فرد مشمول طرح این ۱۱ قلم کالا را از فروشگاه‌های متصل به سامانه طرح خریداری کند، به اندازه حجم تعیین شده، در طول سال بهای ثابتی را پرداخت خواهد کرد. 

 

با این توضیح که اگر خانوار یک نفره در طول یک ماه یک کیلو تخم مرغ خریداری کند، تا پایان سال بابت این یک کیلو ۴۲ هزار تومان پرداخت خواهد کرد و قیمت این کالا تا پایان سال ثابت خواهد ماند. 

 

اگر قیمت تخم مرغ تا پایان سال ۲۰ درصد افزایش یابد، باز هم یک نفر مشمول طرح می‌تواند در هر ماه یک کیلو تخم مرغ به همان قیمت ثابت ۴۲ هزار تومان خریداری کند. 

 

باقی اقلام هم همین قاعده را خواهند داشت؛ بنابراین خرید این کالا‌ها به میزان تعیین شده در جدول، به قیمت ثابت خواهد بود.

 

با این اقدام درواقع بهای کالا‌های اساسی مورد نیاز برای تامین نیاز‌های غذایی هر نفر در طول سال دستخوش نوسان نخواهد شد و اگر در ابتدای سال برای این اقلام، رقمی به عنوان بهای آن کالا‌ها اعلام می‌شود، تا پایان سال قیمت این کالا‌ها تغییر نخواهد کرد. 

 

مابه التفاوت قیمت فروخته شده به مصرف کننده و قیمت بازار را دولت با پرداخت یارانه اعتبار جبران می‌کند.

 

یکی از مهمترین اهداف این طرح تامین کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های مورد نیاز برای هر فرد است.

 

خانوار‌های مشمول طرح می‌توانند برای اطلاع از فروشگاه‌های متصل به سامانه و باقیمانده اعتبار خود، برنامه شبکه ملی اعتبار (شما) به نشانی https://shoma.sfara.ir را نصب و یا کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* را شماره گیری کنند.

 

در حال حاضر ۱۰ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ مانند جانبو، افق کوروش، دیلی مارکت، مینو مارت، رفاه، هفت، گندم طلایی کوروش، هایپر فامیلی، اتکا، وال مارکت و بیش از بیش از ۸۴ هزار فروشگاه خرد دیگر (در مجموع ۹۳ هزار فروشگاه) در سراسر شهر‌ها و روستا‌های کشور به این سامانه متصل و در حال ارائه خدمت کالابرگ الکترونیک هستند.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر