25 مرداد 1402 - 09:15

نرخ بیکاری در ۲۴ استان کشور تک رقمی است

نرخ بیکاری در ۲۴ استان کشور تک رقمی است
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: نرخ بیکاری در ۲۴ استان کشور تک رقمی است.
کد خبر : ۱۵۴۰۱۹

به گزارش ایبِنا، محمود کریمی بیرانوند شامگاه سه‌شنبه در جلسه ستاد اشتغال استان گلستان، اظهار داشت: ارزیابی اشتغال براساس کارت ملی انجام خواهد شد که این کار برای نخستین بار در کشور انجام و با اجرای این طرح وضعیت اشتغال یا بیکاری ایرانیان براساس کارت ملی ارزیابی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در ۲۴ استان کشور تک رقمی است، افزود: نرخ بیکاری با توجه به آمار ۹ درصد ثبت شده که در مقایسه با ۳۰ ساله قبل کاهش داشته و این آمار با توجه به افزایش بیمه‌‎‌شدگان اجباری و کاهش نرخ تعدیل کارگران به خوبی نشان از پایین آمدن نرخ بیکاری می‌‎‌دهد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: یک میلیون و ۳۰۰ کد ملی در بخش اشتغال ثبت شده که با بررسی‌های انجام شده به آمار واقعی یک میلیون بیمه شده رسیدیم که نشان از اشتغال کاملا واقعی در کشور می‌دهد و در بهار ۱۴۰۲ هم نرخ بیکاری یک درصد کاهش داشته و به ۸.۲ درصد رسیده و بیش از ۷۲۸ هزار کد ملی ثبت شده اشتغال داریم.

کریمی بیرانوند با بیان اینکه نرخ بیکاری زنان و فارغ التحصیلان دانشگاهی هم روند کاهشی داشته است، تاکید کرد: نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور روند کاهشی داشته و در سال ۱۴۰۱ کمترین نرخ بیکاری ۳۰ ساله گذشته کشور ثبت شد و رشد ۱۷ درصدی اشتغال تمام وقت در کشور را داشته‌ایم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وضعیت خوب استان گلستان در نرخ بیکاری و ثبت تعهد اشتغال در سامانه‌ها، گفت: نرخ تعهد اشتغال ثبت شده در استان گلستان ۳ درصد از میانگین کشور بالاتر است و افزایش بیمه‌شدگان اجباری و کمتر شدن تعدیل یا اخراج کارگران به خوبی از راستی‌آزمایی این آمار خبر می‌دهد و در سال ۱۴۰۱ استان گلستان ۱۲۰ درصد تعهد را در اشتغال کسب کرده است.

وی تصریح کرد: احیای واحد‌های تولیدی، حمایت و راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان و همکاری بین بانک‌ها و واحد‌های تولیدی سهم بسزایی در جذب سهم اشتغال استان گلستان داشته و هر چند فضای کسب و کار مثبت است، اما برای رسیدن به نقطه پایدار باید شبانه‌روزی کار کنیم.

کریمی بیرانوند افزود: پارسال ۱۰۳ هزار کد مشاغل خانگی در کشور ثبت شد و امسال برای ایجاد ۱۵۰ هزار مشاغل خانگی برنامه‌ریزی کردیم و در نظر داریم ارزیابی اشتغال را بر اساس کارت ملی انجام دهیم که این کار برای نخستین‌بار در کشور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح وضعیت اشتغال یا بیکاری ایرانیان براساس کارت ملی ارزیابی می‌شود و با اجرای آن بهتر می‌شود در زمینه اشتغال افراد برنامه‌ریزی کرد.

علی محمد زنگانه استاندار گلستان نیز در این جلسه گفت: همه دانشگاه‌های گلستان موظفند اطلاعات دانشجویانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند را در سامانه رصد (کارفرما و کارجو) ثبت کنند. امسال استان گلستان به برنامه‌های اشتغال خواهد رسید.

 

منبع: تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر