26 مرداد 1402 - 12:47

عقبگرد دلار تلگرامی به کانال ۴۸ هزار تومانی/ پیش‌بینی روند نرخ دلار در ماه‌های آینده

عقبگرد دلار تلگرامی به کانال ۴۸ هزار تومانی  پیش‌بینی روند نرخ دلار در ماه‌های آینده
نرخ دلار تلگرامی از دیروز به کانال ۴۸ هزار تومانی سقوط کرده و با اقداماتی که انجام شده، ادامه روند نزولی برای آن پیش‌بینی می‌شود.
کد خبر : ۱۵۴۰۵۵

به گزارش خبرنگار ایبِنا، اجرای سیاست تثبیت اقتصادی از سوی بانک مرکزی و مدیریت فعال بازار ارز و کنترل نرخ رشد نقدینگی موجب کاهش تورم و انتظارات تورمی جامعه شده و کاهش انتظارات تورمی از ابتدای امسال، خود را در کاهش نرخ دلار و قیمت بازار‌ها نشان داده است.

 

نرخ دلار بازار غیررسمی وارد کانال ۴۸ هزار تومانی شد

 

نرخ دلار که از ابتدای امسال روند کاهشی به خود گرفته و ثبات آن در ماه‌های اخیر به خوبی حفظ شده است، با اخبار مثبت آزادسازی منابع ارزی به روند کاهشی خود ادامه داده و از روز گذشته به کانال ۴۸ هزار تومانی سقوط کرده است.

 

البته با اقدامات بانک مرکزی، معاملات بازار آزاد با این نرخ به ندرت اتفاق می‌افتد و اغلب معاملات ارزی در بستر مرکز مبادله ارز ایران انجام می‌شود. در حال حاضر بیش‌تر نیاز ارزی کشور در این مرکز تامین می‌شود و برنامه آتی بانک مرکزی تقویت این بازار و تعمیق معاملات آن است که در نهایت منجر به حذف بازار غیررسمی ارز و به رسمیت درآمدن تمام معاملات ارزی کشور خواهد شد.

 

به گفته کارشناسان اقتصادی، یکی از مهمترین عوامل تورم در اقتصاد ایران شوک‌های ارزی و نوسانات بازار ارز است و بخش زیادی از این نوسانات ناشی از فضاسازی کاذب دلالان و سوداگران در این بازار است. با رسمی شدن معاملات ارزی کشور فرصت سوءاستفاده از بازار ارز از سوداگران و دلالان گرفته می‌شود و دیگر شاهد نوسانات غیرمنطقی این بازار نخواهیم بود.

 

اثرات آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران

 

آزادسازی ۱۲ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کره جنوبی و عراق به گفته بسیاری از کارشناسان آثار قابل توجهی بر تورم، تثبیت ارزی و متغیر‌های پولی خواهد داشت. در حال حاضر فضای انتظارات کاهشی از تورم در جامعه فراگیر شده است و همین مسئله اثر زیادی بر آینده نرخ دلار و تثبیت اقتصادی خواهد گذاشت.

 

از این منابع برای خرید کالا‌های غیرتحریمی مثل دارو، کالا‌های اساسی و سایر موارد استفاده می‌شود؛ بنابراین بانک مرکزی می‌تواند منابع ارزی را که برای واردات چنین کالا‌هایی از آن‌ها استفاده می‌کرد را در اختیار داشته باشد و از منابع جدید به دست آمده برای مدیریت بازار ارز استفاده کند.

 

وحید شقاقی شهری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و استاد اقتصاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه آزادسازی منابع ارزی، بخشی از فشار ارزی را کاهش خواهد داد، گفت: از این طریق دست بانک مرکزی برای ثبات بازار ارز باز خواهد ماند؛ به خصوص در حوزه تثبیت اقتصادی و کنترل تورم و همچنین ثبات‌بخشی به بازار ارز نقش بانک مرکزی پررنگ‌تر خواهد شد.

 

مجید رضا حریری؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز در گفتگو با خبرنگار ایبِنا تاکید کرده است که خبر آزادسازی منابع ارزی مسدود شده کشور منجر به افزایش امیدواری میان فعالان اقتصادی و ایجاد توازن در بازار و اقتصاد شده و همچنین از طریق تامین بهتر مواد اولیه مورد نیاز بنگاه‌ها موجب افزایش رشد تولید نیز می‌شود.

 

کاهش نرخ رشد نقدینگی و نزدیک‌تر شدن به هدفگذاری بانک مرکزی

 

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی از متغیر‌های پولی کشور، نرخ رشد دوازده ماهه نقدینگی با کاهش ۹.۹ واحد درصدی در تیرماه به هدفگذاری ۲۵ درصدی بانک مرکزی نزدیک‌تر شده و به ۲۷.۵ درصد رسیده است.

 

جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره گفته است که کاهش نرخ رشد نقدینگی و تورم نشان دهنده یک تحول اساسی در حوزه سیاستگذاری اقتصادی بوده و موجب روشن‌تر شدن چشم‌انداز اقتصادی کشور شده است.

 

پیش‌بینی بازار ارز در ماه‌های آینده

 

بنظر می‎‌رسد فصل جدیدی از اقتصاد ایران فرارسیده است که در آن شاهد روند کاهشی نرخ تورم، ریشه‌کن کردن مشکلات ساختاری و تقویت بنیه اقتصادی کشور خواهیم بود. روند کاهشی قیمت در بازار‌ها و تورم کالایی صفر تیرماه به خوبی موید این مسئله است؛ بنابراین بنظر می‌رسد در ماه‌های آینده شاهد روند کاهشی نرخ تورم و نرخ ارز باشیم و بانک مرکزی با منابع جدید، به خوبی می‌تواند در بازار ارز مدیریت فعال داشته و نرخ تورم را کنترل کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر