27 مرداد 1402 - 17:26
نائب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه:

منضبط‌ کردن بانک‌ها به کاهش تورم و توقف خلق پول بی‌ضابطه می‌انجامد

منضبط‌ کردن بانک‌ها به کاهش تورم و توقف خلق پول بی‌ضابطه می‌انجامد
دولت با اعمال سیاست انقباضی و کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها، جلوی خلق پول بی‌ضابطه در سیستم بانکی را گرفته است.
کد خبر : ۱۵۴۰۸۰

به گزارش ایبِنا، کامبیز میرکریمی درباره مازاد تراز حساب جاری اظهار داشت: کشور ایران در بسیاری از سال‌ها دارای مازاد تراز تجاری است، اما بنا بر گفته رئیس کل بانک مرکزی مازاد تراز تجاری در سال ۱۴۰۱ به ۱۵ میلیارد دلار رسید.

وی افزود: در افزایش تراز تجاری تمرکز روی صادرات غیر نفتی است، چون تلاش دولت بر این است که صادرات غیرنفتی را افزایش دهد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: با توجه به آمارها، ذخایر ارزی کشور مثبت است، اما ارز آن قابل خرج نیست و دولت گاهی ریال آن را از بانک مرکزی می‌گیرد و در اقتصاد هزینه می‌کند این امر موجب می‌شود قیمت دلار به صورت مقطعی بالا برود، اما زمانی که ارز‌ها آزاد می‌شود نرخ بازار آزاد پایین می‌آید. چون عمده ارز‌های کشور در سامانه نیما معامله می‌شوند و بازار غیر رسمی حجم کمی دارد و بیشتر نقش سفته بازی در معاملات را ایفا می‌کند.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: با ارز‌های آزاد شده نیاز‌های کشور و مردم برطرف می‌شود و در همین زمان به دلیل کاهش تقاضا در بازار و افت قیمت، مردم نیز ارز‌هایی را که نزد خود نگه داشتن به بازار می‌آورند بنابراین نرخ ارز در بازار غیر رسمی همچنان کاهش پیدا می‌کند.

* تراز تجاری مثبت کشور نشان دهنده اوضاع خوب اقتصادی است

میرکریمی با بیان اینکه تراز تجاری مثبت کشور نشان دهنده اوضاع خوب اقتصادی است، گفت: اقتصاد پتانسیل پایین آوردن ارز را دارد و در زمان‌هایی که ارز‌های ایران آزاد می‌شود نرخ ارز بیشتر از همیشه کاهشی می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به آمارها، فروش نفت، بهتر و تراز تجاری نیز مثبت شده است که این عوامل موجب می‌شود وضعیت ارزی کشور بیش از پیش از قبل بهبود یابد.

* کاهش نقدینگی با منضبط کردن بانک‌ها

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه بیان کرد: کاهش نرخ رشد نقدینگی از ۴۰ درصد به ۲۷.۵ درصد به دلیل افزایش انضباط مالی بانک‌ها توسط دولت و بانک مرکزی است. در کشور شاهد رشد پایه پولی هستیم، اما رشد نقدینگی کمتر شده که علت آن نظارت دولت و بانک مرکزی بر تسهیلات دهی‌بانک‌ها است؛ ضمن اینکه تسهیلات دهی به بخش خصوصی با نظارت بیشتر و سخت‌گیری زیادتری انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد انضباط مالی بانک‌ها افزایش یافته است، گفت: دولت و بانک مرکزی با اعمال سیاست انقباضی و کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها، جلوی خلق پول بی‌ضابطه در سیستم بانکی را گرفته‌اند. در ایران نیز مانند همه جای دنیا دولت به دنبال انضباط مالی بانک‌هاست تا تاثیر آن را در کاهش نقدینگی و کنترل تورم مشاهده کند.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه تصریح کرد: جلوگیری از رشد تورم یکی از اهداف مهم دولت است، اما از آن طرف نیز شرکت‌ها گاهی اوقات مشکل کمبود نقدینگی دارند که بهترین راهکار برای آن ایجاد بهبود فضای کسب و کار است.

میرکریمی تاکید کرد: شاهد کاهش نقدینگی از ۴۰ درصد به ۲۷.۵ درصد هستیم که علت آن نظارت بانک مرکزی و هدفمندکردن تسهیلات است، بانک‌ها اطلاعات خودشان را نسبت به وام گیرندگان افزایش می‌دهند، چون عدم بازگشت تسهیلات نیز منجر به ایجاد تورم می‌شود، و اجرای این مورد در کنترل تورم نقش داشته است.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر