گزارش راشاتودی از جهش فروش نفت ایران به چین

گزارش راشاتودی از جهش فروش نفت ایران به چین
باوجود محدودیت‌های مالی شدید، ایران موفق شد تولید نفت خام خود را در سال ۲۰۲۲ به‌طور متوسط به ۲.۵ میلیون بشکه در روز برساند.
کد خبر : ۱۵۴۱۴۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، این هفته شرکت اطلاعاتی کپلر گزارش داد که صادرات نفت ایران به چین در ماه آگوست به بالاترین میزان در ۱۰ سال گذشته رسید و انتظار می‌رود محموله‌های نفتی ایران در این ماه به ۱.۵ میلیون بشکه در روز برسد که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۳ است. ضمن اینکه افزایش قیمت‌های جهانی باعث مطلوب‌تر شدن نفت خام تخفیف‌خورده شده است.

برآورد‌های کپلر نشان داد که چین بین ماه‌های ژانویه تا جولای امسال به طور متوسط ۹۱۷ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده است. این کشور به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان، خرید نفت ارزان‌تر ایران را در سال جاری افزایش داده و همچنین رقابت با هند برای کاهش قیمت بشکه‌های روسیه را تشدید کرده است.

بسیاری از پالایشگاه‌های مستقل چینی در استان شاندونگ خرید نفت خام ایران را آغاز کرده‌اند. بر اساس گزارش بلومبرگ، دو گرید اصلی نفت ایران در حال حاضر با تخفیف‌های بیش از ۱۰ دلار در هر بشکه نسبت به برنت معامله می‌شوند و به طور قابل توجهی ارزان‌تر از مخلوط‌های روسیه هستند. همایون فلک شاهی، تحلیل گر ارشد نفت در کپلر، گفت: هرچه قیمت‌های ثابت بالاتر برود، نسبت ریسک به پاداش پالایشگاه‌های شاندونگ برای نفت خام ایران بهتر می‌شوند.

هیچ اطلاعات رسمی در مورد محموله‌های نفت خام ایران به چین وجود ندارد، بنابراین بازار به داده‌های شرکت‌های ردیاب نفت‌کش‌ها متکی است. با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش اخیر خود تأیید کرد که صادرات روزانه تهران در سال ۲۰۲۳ حدود یک میلیون بشکه در روز بوده است. علی رغم محدودیت‌های مالی شدید، ایران موفق شد تولید نفت خام خود را در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۴۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد و به طور متوسط به ۲.۵ میلیون بشکه در روز برساند.

به نظر می‌رسد ایران فروش نفت خام خود به چین را که از سه ماهه سوم سال گذشته حدود یک میلیون بشکه در روز بوده است، حفظ کرده است. به گفته داود منظور؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران، این کشور در ماه آگوست صادرات نفت خام خود را به بالاترین میزان در پنج سال گذشته یعنی ۱.۴ میلیون بشکه در روز رسانده است. ایران همچنین به دنبال افزایش تولید نفت خود به ۳.۵ میلیون بشکه در روز تا پایان ماه سپتامبر است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر