07 شهريور 1402 - 16:55

کاهش ذخایر ارزی عربستان به کمترین رقم از سال ۲۰۰۹

کاهش ذخایر ارزی عربستان به کمترین رقم از سال ۲۰۰۹
طبق گزارش بانک مرکزی عربستان، سرمایه‌های خارجی خالص این کشور پس از افزایش درماه‌های مه وژوئن، تا ۱.۵۳ تریلیون ریال کاهش یافته است.
کد خبر : ۱۵۴۵۶۸

به گزارش ایبِنا به نقل از بلومبرگ، ذخایر خارجی عربستان بیش از ۱۶ میلیارد دلار در ماه گذشته میلادی کاهش یافته که شدیدترین کاهش از زمان منفی شدن قیمت نفت در اوج بحران کرونا بوده است، یعنی زمانی که عربستان از ذخایر خود برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام آمریکا استفاده کرد.

طبق گزارش ماهانه بانک مرکزی عربستان، سرمایه‌های خارجی خالص این کشور پس از افزایش در ماه‌های مه و ژوئن، تا ۱.۵۳ تریلیون ریال (۴۰۷ میلیارد دلار) کاهش یافته است. به این ترتیب ذخایر خارجی عربستان به پایین‌ترین رقم از اواخر سال ۲۰۰۹ می‌رسد.

تلاش عربستان در سال جاری میلادی برای حمایت از قیمت نفت خام از طریق کاهش تولید باعث پایین آمدن درآمد‌های نفتی این کشور شده است. عربستان در سال گذشته میلادی ۳۲۶ میلیارد دلار درآمد داشت، اما حالا در خطر کسری بودجه قرار دارد.

عربستان طی چند سال گذشته استراتژی سرمایه‌گذاری خود را تغییر داده و دیگر تمام سرمایه‌های خارجی خود را نزد بانک مرکزی نگه نمی‌دارد. صد‌ها میلیارد دلار از دارایی‌های این کشور در صندوق‌های حکومتی مانند صندوق سرمایه‌گذاری عمومی و صندوق توسعه ملی نگهداری می‌شود.

کاهش سرمایه‌های عربستان در ماه ژوئیه شدیدترین کاهش از زمانی بود که این کشور در اوج بحران کرونا ۴۰ میلیارد دلار ثروت خود را در بانک مرکزی برای سرمایه‌گذاری در خارج از کشور انتقال داد. سرمایه‌های خارجی عربستان که در اوت ۲۰۱۴ به اوج رسیده بود، حالا حدود ۴۵ درصد کاهش یافته است. ب

بزرگترین صادر کننده نفت دنیا اعلام کرده عرضه نفت خود را پایین آورده و حدود ۹ میلیون بشکه در روز تولید می‌کند. این کاهش تولید تا پایان سپتامبر ادامه دارد و خطر رکود اقتصاد در سال جاری میلادی را افزایش داده است.

 

منبع: تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر