15 شهريور 1402 - 11:57

به گزارش ایبِنا به نقل از عرب نیوز،  با توجه به به تعویق افتادن سفر رئیس جمهور ترکیه به عراق که قرار بود در ماه اوت انجام شود، انتظار نمی‌رود جریان نفت عراق به ترکیه قبل از پایان تابستان از سر گرفته شود. اردوغان در اکتبر (مهر ماه) وارد بغداد می‌شود.

ترکیه جریان صادرات نفت شمال عراق را در ۲۵ مارس پس از حکم اتاق بازرگانی بین‌المللی متوقف کرد. طبق این حکم آنکارا باید ۱.۵ میلیارد دلار خسارت به بغداد برای صادرات غیرقانونی نفت دولت اقلیم کردستان عراق از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ پرداخت کند.

عراق در ماه آوریل از دادگاه فدرال آمریکا درخواست اجرایی شدن حکم اتاق بازرگانی بین المللی را کرد.

عدم حل و فصل این دعوی قضایی یکی از دلایل به تعویق افتادن دیدار اردوغان در ماه اوت بوده است.
طبق گفته یکی از مقامات ارشد ترکیه، اردوغان هنوز هم قصد دیدار از بغداد و بستن یک قرارداد را دارد. اما عراق هنوز هم قدم‌های محکمی در این راه برنداشته است.


یکی از اقداماتی که آنکارا انتظار دارد عراق انجام دهد پس گرفتن درخواست این کشور برای اجرای حکم اتاق بازرگانی بین المللی است.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه عراق اعلام کرده هنوز هیچ زمان قطعی برای ورود رئیس جمهور ترکیه به بغداد اعلام نشده است، اما ممکن است در پایان ماه جاری میلادی یا اوایل اکتبر انجام شود. همه چیز بستگی به پیشرفت موفقیت‌آمیز مذاکرات در مورد مسائل انرژی دارد که بیش از حد انتظار طول کشیده است.

مقامات انرژی در بغداد و آنکارا مذاکرات پیچیده‌ای در مورد از سرگیری جریان نفت شمال عراق داشته‌اند، اما مسئله اصلی اینجاست که این اتفاق تا پایان تابستان نمی‌افتد.

ترکیه همچنین به دنبال توافقی برای کاهش مبلغ خسارتی است که باید به بغداد بپردازد.

منابع عراقی قبلا اعلام کرده بودند ترکیه همچنین خواهان توقف دادخواهی عراق در مورد صادرات غیرقانونی بعد از ۲۰۱۸ است.

کردستان عراق ۴ میلیارد دلار از درآمد خود را از زمان توقف جریان نفت به بندر جیحان ترکیه از طریق خط لوله، از دست داده است.

برچسب ها: نفت عراق ترکیه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر