19 شهريور 1402 - 14:44

چاپ پول با تداوم دولت قبل به کجا می‌رسید؟

چاپ پول با تداوم دولت قبل به کجا می‌رسید؟
برخی رسانه‌ها با تکیه بر آمار فروردین، تلاش کردند با تمرکز بر رشد ۴۵ درصدی پایه پولی، دولت سیزدهم را رکورددار چاپ پول معرفی کنند.
کد خبر : ۱۵۴۹۷۵

به گزارش ایبِنا، پس از انتشار آمار‌های پولی فروردین امسال، برخی رسانه‌ها تلاش کردند با تمرکز بر رشد ۴۵ درصدی پایه پولی، دولت سیزدهم را رکورددار چاپ پول معرفی کنند. در این میان یکی از رسانه‌های همسو با دولت گذشته، با ترسیم یک نمودار گزینشی از رشد پایه پولی از فروردین ۱۴۰۰ تا فروردین امسال، دولت سیزدهم را رکورددار «چاپ پول»، آن هم در «همه ادوار» معرفی کرد.

گزارش دروغ این رسانه دستاویز رسانه‌های ضدانقلاب برای تشدید انتظارات تورمی هم شد. روز گذشته، اما ایرنا با بررسی آمار‌های بانک مرکزی نشان داد، ادعای رکوردشکنی دولت سیزدهم در چاپ پول کاملا بی اساس است. با آشکار شدن این دروغ بزرگ، رسانه مذکور اقدام به اصلاح متن خبر کرد و حتی نام نویسنده هم از گزارش مذکور حذف شد.

نگاهی به رقم بدهی دولت به بانک مرکزی، عملکرد دولت قبلی و فعلی در چاپ پول را آشکار می‌کند.

طبق آمار‌های بانک مرکزی، بدهی دولت به بانک مرکزی در یک سال منتهی به مردادماه سال ۱۴۰۰ با رشد حدود ۶۷ درصدی، از حدود ۹۹ هزار میلیارد تومان به حدود ۱۶۶ هزار میلیارد تومان رسید. این روند، معادل رشد ماهانه ۴.۴ درصدی است که در صورت تداوم، باعث می‌شد بدهی دولت در فروردین ماه سال جاری به ۳۹۲ همت افزایش یابد.

وضعیت چاپ پول، اما در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۰ که دولت قبل بر سر کار بود، به مراتب بدتر شد به طوری که بدهی دولت به بانک مرکزی از ۱۱۵ همت در پایان اسفند ۹۹ به ۱۶۶ همت در مرداد ۱۴۰۰ رسید که رشد ۴۴ درصدی طی تنها ۵ ماه را نشان می‌دهد. این به معنای رشد ماهانه ۷.۵ درصدی است که در صورت تداوم، باعث می‌شد رقم بدهی دولت به بانک مرکزی در فروردین ماه امسال از مرز ۷۰۰ همت هم عبور کند. با این حال بدهی دولت به بانک مرکزی در فروردین امسال به ۱۸۸ همت رسیده که حاکی از رشد ۱۵ درصدی طی ۲۱ ماه است که بیانگر رشد ماهانه کمتر از ۰.۷ درصدی است.

چاپ پول با تداوم دولت قبل به کجا می‌رسید؟

همین ارقام به وضوح نشان می‌دهد اتهام «چاپ پول» بیش از همه متوجه کدام دولت است. تلاش رسانه‌های وابسته به دولت قبل برای متهم کردن دولت سیزدهم به چاپ پول در حالی است که رشد پایه پولی در دو سال اخیر، عموما به خاطر اجرای سیاست پولی سختگیرانه بانک مرکزی برای شبکه بانکی است که باعث شده بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بیشتر شود. افزایش نسبت کفایت سرمایه باعث شده بدون هیچ رخداد بیرونی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بیشتر شود. این وضعیت کاملا با رشد پایه پولی در دولت قبل که مستقیما به خاطر استقراض دولت از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه بوده و مصداق آشکار چاپ پول است، متفاوت است.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر