28 شهريور 1402 - 15:23

تحلیل المانیتور از توافق ایران و آمریکا و آزادسازی منابع ارزی

تحلیل المانیتور از توافق ایران و آمریکا و آزادسازی منابع ارزی
بلینکن در جلسه شورای همکاری خلیج فارس از مبادله زندانیان ایران دفاع کرد.
کد خبر : ۱۵۵۲۴۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از المانیتور، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، از عمان و قطر برای کمک در آزادی پنج آمریکایی در ایران پس از جلسه روز دوشنبه با شورای همکاری خلیج فارس (GCC) تشکر و در عین حال از این توافق دفاع کرد. بلینکن با وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرد. شورای همکاری خلیج فارس متشکل از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، بحرین، کویت و عمان است. این دیدار در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک برگزار شد.


بلینکن با همتایان خود در شورای همکاری خلیج فارس در حالی که پنج آمریکایی به عنوان بخشی از مبادله زندانیان با ایران در مسیر دوحه، پایتخت قطر بودند، ملاقات کرد. این آمریکایی ها قرار بود پس از توقف در دوحه به ایالات متحده پرواز کنند. پس از آن، بلینکن در اظهاراتی به خبرنگاران گفت که بحث بر این توافق متمرکز نشده است. بلینکن گفت: در واقع، زمانی که ما با همکاران خود در شورای همکاری خلیج فارس ملاقات کردیم، هموطنان آمریکایی ما هنوز به دوحه نرسیده بودند، بنابراین نمی‌خواستیم از این روند پیشی بگیریم.


وزیر امور خارجه از نقش عمان و قطر در آزادی آمریکایی‌ها تشکر کرد و گفت که این دو کشور نقش کاملاً حیاتی ایفا کردند. این توافق در ازای اعطای عفو به پنج ایرانی مقیم آمریکا و همچنین آزادسازی ۶ میلیارد دلار از وجوه ایرانیان در کره جنوبی انجام شد. منشا این وجوه از فروش نفت ایران به کره جنوبی بود اما تحت تحریم های آمریکا مسدود شده بود. این پول به حساب های بانکی قطر منتقل شده است، جایی که مقام های آمریکایی می گویند ایران می تواند از آنها برای اهداف بشردوستانه تحت نظارت ایالات متحده استفاده کند.


علاوه بر نقش کشور قطر در این موضوع، عمان مذاکرات غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران را در ماه می تسهیل کرد. این قرارداد توسط جمهوری‌خواهان کنگره به شدت مورد انتقاد قرار گرفته، آنها ادعا می‌کنند که آزادی ۶ میلیارد دلار به منزله پرداخت باج است که ایران را تشویق می‌کند تا شهروندان آمریکایی را به اتهام های ساختگی بیشتر زندانی کند.

 

بلینکن پس از جلسه شورای همکاری خلیج فارس از این جنبه از توافق دفاع کرد و گفت: ما به فرآیند و سیستمی که راه اندازی شده اطمینان کامل داریم. وی گفت که معتقد است شورای همکاری خلیج فارس از تلاش های ایالات متحده برای بازگرداندن شهروندانش از ایران حمایت می کند. او گفت: «فکر می‌کنم همه از این تلاش حمایت می‌کنند» و افزود که در ماه‌های اخیر با همتایان خود در خلیج‌فارس این موضوع را بررسی کرده است. قبل از این جلسه، بلینکن از کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) تمجید کرد.

 

ایالات متحده یادداشتی برای کریدور حمل و نقل چند جانبه با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کشورهای اروپایی در جی ۲۰ در دهلی نو امضا کرد. این پروژه به طور گسترده ای مخالف طرح کمربند و جاده چین در نظر گرفته می شود. بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت امور خارجه در این رابطه، بلینکن گفت که ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس برای ساختن منطقه ای باثبات، امن و یکپارچه تر، که به نفع مردم خلیج فارس و همچنین به نفع مردم سراسر جهان است، ادامه داده اند. وزارت امور خارجه به درخواست المانیتور برای اطلاعات بیشتر درباره جلسه شورای همکاری خلیج فارس پاسخی نداد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر