03 مهر 1402 - 19:51

ورود مجلس به سیاست‌های ارزی درست نیست

ورود مجلس به سیاست‌های ارزی درست نیست
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی گفت: ورود غیرکارشناسی مجلس شورای اسلامی در سیاست‌های ارزی درست نیست.
کد خبر : ۱۵۵۴۴۹

به گزارش ایبِنا، «محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور خواستار تذکر جدی به مسئولین بانک مرکزی و ابلاغ مصوبات کمیته ارزی دولت جهت گره‌گشایی از مشکلات صادرات محصولات کشاورزی برای بهبود تراز منفی تجاری کشور شد.

این در حالی است که بانک مرکزی در دوران طلایی ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز، کنترل تورم، کاهش رشد نقدینگی و ساماندهی بانک‌ها قراردارد؛ البته برخی اخبار حاکی از این است که کمیسیون اقتصادی مجلس به بهانه غیبت رئیس کل بانک مرکزی در جلسه این کمیسیون به دولت انتقاد کرده است.

حال این سوال به ذهن متبادر می‌شود که سیاست‌های ارزی و پولی کشور باید در کمیسیون اقتصادی مجلس تعیین شود یا در بانک مرکزی؟

 

در این زمینه گفت‌وگویی با «سیدکمال سیدعلی» معاون ارزی اسبق بانک مرکزی و کارشناس مسائل ارزی داشتیم و نظر وی را جویا شدیم.

وی گفت: بانک مرکزی مسئولیت سیاست‌های پولی کشور را برعهده دارد و ارز هم زیرمجموعه این سیاست‌ها است.

این کارشناس ارزی افزود: در موضوعات اقتصاد کلان سیاست‌های پولی و بانکی تاثیر بسزایی در مهار تورم بالا و کاهش رشد نقدینگی دارد و اتخاذ سیاست‌های پولی و اجرای آن برعهده بانک مرکزی است تا از این طریق تورم و نقدینگی را کنترل کند.

سیدعلی تاکید کرد: به غیر از بانک مرکزی سایر دستگاه‌ها اجازه ورود به موضوعات اقتصاد کلان و ارز را ندارند.

وی ادامه داد: در دوره‌ای شاهد بودیم که وزارت اقتصاد و مجلس شورای اسلامی خواهان این بود که ارز وارد بورس شود و این تصمیمات تاثیر منفی در شرایط بازار ارز و بورس داشت.

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: بنده معتقدم تنها مرجع اظهارنظر در موضوع FATF نیز بانک مرکزی است و این بانک است که باید نظر کارشناسی در این خصوص ارائه دهد.

سیدعلی گفت: در شرایط موجود که به دلیل فروش بالای نفت و ارز‌های آزادشده در مسائل ارزی کشور ثبات نسبی ایجاد شده و ورود غیرکارشناسی مجلس شورای اسلامی در سیاست‌های ارزی درست نیست و برجسته‌ترین کارشناسان مسائل ارزی در مقایسه با دیگر نهاد‌ها و وزارتخانه‌ها در بانک مرکزی حضور دارند و می‌توانند مسائل را مدیریت کنند.

کارشناس مسائل ارزی و بانکی ادامه داد: البته مسائل مطرح شده به این معنی نیست که دولت، مجلس و صاحب‌نظران پیشنهاد‌های موردنظر خود را مطرح نکنند، بلکه اولویت در اتخاذ و اجرای سیاست‌ها با بانک مرکزی است.

وی با اشاره به برنامه‌های پنج ساله توسعه گفت: در مواردی شاهد بودیم که در قوانین برنامه توسعه آمده است که نرخ ارز باید شناور باشد یا اینکه یکسان سازی نرخ ارز اجرا شود؛ باید توجه داشت اجرای سیاست‌های این چنینی شاید در مقاطع خاصی امکان داشت، اما هم اکنون شرایط آن فراهم نیست و بانک مرکزی به دلیل محدودیت‌های ارزی امکان این را ندارد که سیاست‌هایی از این دست را اجرا کند.

سیدعلی گفت: بانک مرکزی در حوزه ارزی توان کارشناسایی بالایی دارد و حتی اگر توانایی بالا هم نداشته باشد، چون مسئولیت با این بانک است بایستی همه پیشنهاد‌ها از طریق این بانک در دولت و مجلس مطرح شود، زیرا اگر اشکالاتی در نوسان نرخ ارز، کمبود مواد اولیه و کارخانجات و مسائل ارزی و منطقه‌ای به وجود آید مسئولیت با بانک مرکزی است و انتقاد‌ها به بانک مرکزی است نه کمیسیون اقتصادی؛ بنابراین در جایی که مسئولیت وجود دارد باید اختیار هم همنجا باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر