21 مهر 1402 - 12:00
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

اقدامات بانک مرکزی برای ایجاد ثبات در بازار ارز / آمار‌های اقتصادی بهبود یافت

اقدامات بانک مرکزی برای ایجاد ثبات در بازار ارز   آمار‌های اقتصادی بهبود یافت
آزادسازی منابع ارزی، فروش نفت و افزایش‌های درآمد‌های ارزی دولت تاثیر مثبتی بر فضای اقتصاد و بازار ارز دارد.
کد خبر : ۱۵۵۵۹۷

مرتضی عزتی؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره بهبود شرایط کلی اقتصاد به خبرنگار ایبنا، گفت: مرکز آمار در جدیدترین آمار خود رشد اقتصادی در فصل اول امسال را ۷.۹ درصد اعلام کرد که آمار خوبی محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه در بین اجزای تولید بیشترین رشد به بخش خدمات اختصاص یافته است.

 

وی یکی دیگر از دلایل رشد اقتصادی را افزایش فروش نفت در سال جاری دانست و افزود: دو فاکتور گفته شده یعنی افزایش فعالیت بخش خدمات و رشد فروش نفت باعث بهبود وضعیت تولید و افزایش چشم‌گیر رشد اقتصادی نسبت به سال گذشته شده است، به طوری که هم اکنون فروش نفت به بیش‌از ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.

 

این اقتصاددان با اشاره به بهبود وضعیت بازار ارز بیان کرد: سیاست‌های بانک‌مرکزی نظیر ایجاد مرکز مبادله ارز و طلای ایران و اجرای سیاست تثبیت در چندین ماه گذشته موجب کنترل نرخ ارز و ایجاد ثبات و آرامش در بازار شده است. با ایجاد مرکز مبادله تقاضاکنندگان ارز می‌توانند نیاز خود را به راحتی برطرف کنند. 

 

کاهش تقاضا در بازار غیررسمی با راه‌اندازی مرکز مبادله ایران

 

عزتی اظهار کرد: کنترل نرخ ارز در دامنه‌ای مشخص و همچنین اجرای سیاست تثبیت باعث ایجاد آرامش‌خاطر در بین فعالان اقتصادی، اعم از تولیدکننده و تجار شده است. با راه‌اندازی مرکز مبادله ایران تقاضا در بازار غیررسمی کاهش یافته است در چندین ماه اخیر خبر‌های خوبی در حوزه بین‌الملل به گوش رسیده که اثر مثبت خود را بر بازار ارز گذاشته است.

 
وی در مورد آثار مثبت آزادسازی منابع ارزی بر فضای اقتصاد به ویژه بازار ارز تاکید کرد، گفت: آزادسازی پول‌های بلوکه شده این سیگنال را به فعالان اقتصادی می‌دهد که امکان گسترش مذاکرات و ارتباطات با کشور‌های دیگر و حاصل شدن بهبود‌هایی برای اقتصاد وجود دارد به همین دلیل مردم احتمال می‌دهند که نرخ ارز رشد زیادی نخواهد داشت و آن دسته از افرادی که نرخ ارز را به منظور سفته بازی و سوداگری خریداری می‌کردند، از بازار خواهند رفت. 

 

این استاد دانشگاه افزود: با کم شدن تقاضا از سمت سوداگران و سفته بازان نرخ ارز به طور نسبی کم‌نوسان و ثابت می‌شود و نسبت به قبل نیز با ثبات‌تر خواهد بود.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در کنار آزادسازی ۶ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در کره‌جنوبی، فروش نفت و افزایش‌های درآمد‌های ارزی دولت نیز تاثیر مثبتی بر فضای اقتصاد و بازار ارز داشته است.

نویسنده: احسان اشراقیان
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر