13 مهر 1402 - 09:09
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

اثرات تحریم با آزاد سازی منابع ارزی کم می‌شود/ کاهش تقاضای دلالی دلار با پر شدن دست بانک مرکزی

اثرات تحریم با آزاد سازی منابع ارزی کم می‌شود  کاهش تقاضای دلالی دلار با پر شدن دست بانک مرکزی
کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی در مواقع ضروری می‌تواند از منابع ارزی آزاد شده استفاده کند که این موضوع قدرت تحریم را کاهش می‌دهد.
کد خبر : ۱۵۵۶۳۲

رضا غلامی، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی اظهار کرد: پول‌های آزاد شده جزو منابع بانک مرکزی محسوب می‌شود، از این لحاظ ذخایر بانک مرکزی افزایش یافته و دست سیاست‌گذار برای مدیریت بهتر بازار ارز بازتر می‌شود.

وی تصریح کرد: نکته مهم این است که این منابع در دسترس قرار گرفته و در این شرایط قدرت تصرف در منابع ایجاد می‌شود و عوامل بازار در عرصه بین‌الملل و در عرصه داخلی نیز حواس‌ها را به خود جلب می‌کند، چرا که منابع ایران افزایش یافته است و تحریم کننده به این موضوع توجه می‌کند که منابع در اختیار بانک مرکزی افزایش یافته است؛ بنابراین بانک مرکزی در مواقع ضروری می‌تواند از این منابع استفاده کند که این موضوع قدرت تحریم و تحریم کننده را کاهش خواهد داد.

این اقتصاددان عنوان داشت: دومین نکته مهم این است که عوامل داخلی در بازار می‌فهمند که مبادله ارزی بانک مرکزی افزایش یافته است و حالا بانک مرکزی قدرت بیشتری برای حضور در بازار‌ها دارد و این بانک می‌تواند به راحتی تجهیزات اساسی، کالا‌های اساسی و دارو تامین کند.

وی اضافه کرد: بازار این موارد را به خوبی می‌فهمد، در نتیجه با آزاد سازی منابع ارزی، تمایلات انتظارات افزایش نرخ ارز تعدیل می‌شود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان داشت: به عنوان مثال بنگاه‌هایی که نگران افزایش نرخ ارز بودند و تقاضای احتیاطی و یا تقاضای سفته بازی برای ارز داشتند، تقاضا‌های خود را کاهش و بخش عمده‌ای از تقاضا‌ها از بازار ارز خارج می‌کنند، چون می‌دانند دست بانک مرکزی پر است.

این اقتصاددان عنوان کرد: در حوزه خارجی، آزاد شدن منابع ارزی ریسک بین المللی کشورمان را کاهش می‌دهد، یعنی اگر کشور بخواهد وام خارجی دریافت کند، این ذخایر به کمک ما می‌آید.

غلامی افزود: باید از این ذخایر بهترین استفاده را کرد و از آن به مانند «خرج یک موشک» استفاده کرد. «خرج موشک» مسئول حرکت موشک است نه انفجار موشک، بنابراین باید به شکلی از این منابع استفاده کرد تا اقتصاد کشور حرکت کند.

وی اضافه کرد: این منابع در مسیر اقتصاد قرار می‌گیرند، یعنی باید جایی این منابع را هزینه کنیم که در ازای یک واحد سرمایه گذاری، ۱۰۰ واحد بازدهی ایجاد کنیم.
این تحلیل گر مسائل اقتصادی عنوان کرد: اگر بتوانیم با این منابع گلوگاه‌ها را در بازار ارز مرتفع کنیم، می‌توانیم هم در عرصه بین الملل و هم در عرصه داخلی از این نقطه قوت استفاده کنیم تا روند افزایشی نرخ تورم را برای همیشه قطع و انتظارات را در بازار به شدت کنترل کنیم.

غلامی در پایان تاکید کرد: با ورود منابع جدیدی ارزی، دولت می‌تواند اقداماتی انجام دهد تا جلوی قاچاق و فرار سرمایه را گرفته و پیمان سپاری را برای همه اجرایی کند، در این شرایط برای همیشه می‌توانیم مشکل افزایش نرخ ارز و همچنین تاثیر گذاری اقتصاد از ارز را کاهش دهیم.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر