09 مهر 1402 - 15:19
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با ایبنا؛

رشد اقتصادی در سایه سیاست تثبیت رقم خورد/ اثر آزادسازی منابع ارزی بر اقتصاد

رشد اقتصادی در سایه سیاست تثبیت رقم خورد  اثر آزادسازی منابع ارزی بر اقتصاد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، یکی از دلایل رشد اقتصادی را اجرای سیاست تثبیت بانک مرکزی دانست.
کد خبر : ۱۵۵۶۳۵

جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در رابطه با آزادسازی منابع مسدود شده ایران به خبرنگار ایبنا، گفت: منابع ارزی مسدود شده ایران در کره جنوبی به مبلغ ۶ میلیارد دلار آزاد شد، دولت گذشته منابع ریالی این منابع آزاد شده را دریافت و در بودجه استفاده کرده است، بنابراین این منابع تاثیر چندانی در بودجه نمی‌گذارد و متعلق به بانک مرکزی است.


وی افزود: بانک‌مرکزی نیز می‌تواند این منابع را در تامین نیاز‌های اولیه و مواد اولیه کشور مانند کالا‌های اساسی، ماشین آلات و تجهیزات هزینه کند و سپس ریال آن را از مردم بگیرد.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به این موضوع که آزاد سازی منابع بلوکه شده بر روی بازار ارز تاثیر مثبتی می‌گذارد تصریح کرد: این منابع می‌تواند از افزایش نرخ ارز جلوگیری کند برای همین به نوعی به کنترل نرخ ارز و ثبات بیشتر آن کمک خواهد کرد.


وی افزود: علاوه بر آزاد سازی منابع ارزی اتخاذ سیاست تثبیت بر بازار ارز از سوی بانک مرکزی نیز آثار مثبتی داشته است، البته طبق آمار‌ها رشد اقتصادی نیز جهش خوبی را به ثبت رسانده که یکی از دلایل آن می‌تواند اتخاذ سیاست ثبیت باشد، چون در شرایطی که تورم و بی ثباتی قیمت‌ها در شرایط اقتصادی کشور حاکم باشد ریسک فعالیت‌های اقتصادی افزایش و در نتیجه میزان آن کاهش پیدا می‌کند. 

 

قادری بیان کرد: در زمان بی ثباتی و تورم فروشنده تصمیم می‌گیرد کالای خود را به فروش نرساند، چون معتقد است قیمت این کالا در آینده بالا می‌رود بنابراین در بازار خرید و فروش شکل نمی‌گیرد، اما حرکت به سمت ثبات اقتصادی و کنترل نرخ ارز منجر به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال خواهد شد. 

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ثبات اقتصادی را عامل ایجاد آرامش در بازار ارز و کاهش نوسان و قیمت در سایر بازار‌ها مثل خودرو و مسکن و ... دانست و گفت: اجرای سیاست تثبیت باعث کاهش نوسان قیمت در بازار ارز شد که به نوعی با ثبات اقتصادی خرید و فروش و معامله در بازار نیز رقم می‌خورد؛ بنابراین اتخاذ سیاست تثبیت توسط بانک مرکزی را می‌توان یکی از دلایل رشد اقتصادی در چندین ماه اخیر دانست.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر