چرا رکود در ایالات متحده، ممکن و قریب الوقوع است؟

چرا رکود در ایالات متحده، ممکن و قریب الوقوع است؟
اقتصاددانان خطرات رکود اقتصادی آمریکا را از اعتصاب گرفته تا افزایش نرخ بهره و قیمت نفت، بررسی می‌کنند.
کد خبر : ۱۵۵۷۰۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، بلومبرگ تأیید کرد که اگرچه در حال حاضر دولت از طریق تأمین مالی موقت فعالیت دارد، اما اقتصاددانان خطرات رکود اقتصادی را از اعتصاب گرفته تا افزایش نرخ بهره و قیمت نفت به قوت خود می‌بینند.

 یک گزارش طولانی در وب سایت بلومبرگ، توسط دو تحلیلگر ارشد اقتصادی آژانس، آنا وانگ و تام اورلیک، محققین آمریکایی، با عنوان "چرا رکود در ایالات متحده هنوز ممکن و قریب الوقوع است؟ " در مورد احتمال رکود اقتصادی در ایالات متحده بحث می‌کند.

این گزارش که امروز منتشر شد، خاطرنشان کرد: «علی‌رغم شاخص‌های اقتصادی مثبت اخیر مانند تورم پایین، فرصت‌های شغلی فراوان و هزینه‌های مصرف‌کننده، عوامل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است یک رکود در افق باشد.»

محققان تاکید کردند که الگو‌های تاریخی نشان می‌دهد که «خوش‌بینی اغلب قبل از رکود اقتصادی به اوج خود می‌رسد و اقتصاددانان برای پیش‌بینی رکود تلاش می‌کنند، زیرا اغلب رویداد‌های غیرمعمولی هستند».

آن‌ها همچنین توضیح دادند که تأثیر سیاست پولی ایالات متحده برای این موضوع اساسی است، زیرا تأثیر کامل افزایش اخیر نرخ بهره فدرال ممکن است تا پایان سال جاری یا اوایل سال ۲۰۲۴ احساس نشود که ممکن است بر اقتصاد تأثیر منفی بگذارد. ”

علائم هشداردهنده اخیراً از طریق برخی از شاخص‌های مهم برای تعیین دوره‌های رکود ظاهر شده‌اند، زیرا محققان وانگ و اورلیک تأیید می‌کنند که «علائم هشداردهنده، از جمله از طریق اندازه‌گیری درآمد، اشتغال، هزینه‌های مصرف‌کننده و تولید کارخانه‌ای شناسایی شده‌اند».

گزارش بلومبرگ می‌افزاید: علاوه بر پیامد‌های بحران‌های قبلی، تهدیدات جدیدی در حال ظهور است که فشار بر توانایی اقتصاد برای جلوگیری از رکود را افزایش می‌دهد، مانند: اعتصاب بزرگ خودروها، از سرگیری پرداخت وام‌های دانشجویی، افزایش قیمت نفت، افزایش بازده خزانه‌داری، کندی اقتصاد جهانی و خطرات تعطیلی دولت.

موضوع پس‌انداز خانوار‌ها که در زمان همه گیری انباشته شده و اکنون رو به اتمام است، علاوه بر افزایش نرخ بزهکاری در کارت‌های اعتباری، شاخص‌های دیگری از یک بحران قریب الوقوع است.

محققان وانگ و اورلیک ادامه می‌دهند که استاندارد‌های سخت‌تر وام‌دهی توسط بانک‌ها نیز می‌تواند سرمایه‌گذاری و اشتغال را کاهش دهد.

در حالی که اخیراً استدلال‌هایی به نفع چشم‌انداز خوش‌بینانه‌تر، مانند کاهش فرصت‌های شغلی خالی و افزایش بهره‌وری بالقوه، در محافل اقتصادی منتشر شده است، گزارش طولانی بلومبرگ نشان می‌دهد که انواع ریسک‌ها رکود را در آینده نزدیک به یک احتمال واقعی تبدیل می‌کنند، اما نمی‌توان با قاطعیت گفت که این اتفاق نخواهد افتاد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر