در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

بانک مرکزی از دست درازی به منابع ارزی جلوگیری کند/ ایمنی خودروهای کارکرده قربانی اصرار بر تسریع واردات نشود

بانک مرکزی از دست درازی به منابع ارزی جلوگیری کند  ایمنی خودروهای کارکرده قربانی اصرار بر تسریع واردات نشود
بانک مرکزی و مجموعه دولت باید در مقابل سودجویان و افرادی که با سخنان پوپولیستی به دنبال دست درازی به منابع ارزی هستند، بایستند.
کد خبر : ۱۵۵۸۰۸

امیرحسن کاکایی؛ تحلیلگر بازار و صنعت خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره موضوع واردت خودروی کارکرده و موضع گیری درست دولت در این‌باره گفت: برخی از نمایندگان مجلس اینگونه می‌گویند که دولت حق ندارد جلوی واردات خودروی کارکرده را بگیرد و مردم خودشان تشخیص می‌دهند که چه خودرویی وارد می‌کنند، اما در واقع دولت راه درستی را طی می‌کند؛ چرا که بدون اطمینان نسبت به واردات خودروی کارکرده ایمن که با جان مردم در ارتباط است نمی‌توان خودرویی وارد کشور کرد.

 

وی تصریح کرد: دولت معتقد است واردات خودروی کارکرده زمانی انجام می‌شود که ضوابط خاص واردات آن اجرا شود تا این امر منجر به بهبود وضعیت متقاضیان خودرو و دسترسی راحت به خرید خودروی مورد نیاز جامعه شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت یادآور شد: دولت معتقد است برای حل معضلات مرتبط با دسترسی راحت مردم به خودرو باید درست‌ترین راه انتخاب شود نه اینکه با واردات خودروی کارکرده که مشخص نیست ایمن است یا خیر وضعیت بدتر شود.

 

کاکایی افزود: دارا بودن آیین نامه و اجرای ضوابط و برخورداری از تجهیزات معاینه فنی پیشرفته در مناطق مرزی برای واردات خودروی کارکرده لازم و ضروری است و برهمین اساس هم دولت باید به فکر تامین نیروی انسانی کافی برای تحقق این موضوع باشد.

 

این استاد دانشگاه اظهار کرد: به عنوان مثال اگر یک میلیون خودرو به کشور وارد شود؛ نیازمند استفاده از تجهیزات؛ امکانات و سرمایه گذاری مورد نیاز آن هم هستیم پس تا زمانی که تجهیزات و امکانات لازم فراهم نشده نباید اسیر تناقض‌ها و سخنان پوپولیستی شویم.

 

وی معتقد است: در حال حاضر دولت تلاش می‌کند در این فضا مانع از جوسازی‌ها شود؛ چرا که اصرار برخی از نمایندگان مجلس و فشار به دولت برای واردات خودروی کارکرده بدون توجه به موضوعات اشاره شده که با ایمن بودن خودرو‌های وارداتی مرتبط است، قطعا وضعیت را بدتر می‌کند، اما خوشبختانه دولت این موضوع را تحت کنترل خود دارد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به افزایش درآمد ارزی در دولت سیزدهم و نگرانی‌هایی بابت دسترسی رانت خواران و تحمیل واردات خودروی کارکرده ناایمن به دولت برای برخورداری بیشتر از رانت ارزی گفت: بانک مرکزی و مجموعه دولت باید در مقابل سودجویان و افرادی که با سخنان پوپولیستی خود تلاش می‌کنند از روی نظام بروکراتیک کشور رد شوند؛ بایستند و به صورت جدی با آنها برخورد کنند. همچنین اجازه ندهند از درآمد‌های ارزی برای واردات خودرو‌های ناایمن تا زمانی که دولت زمینه‌های لازم را فراهم نکرده، استفاده شود.

 

کاکایی در این خصوص یادآور شد: افزایش درآمد‌های ارزی دولت حتی ممکن است عده‌ای را وادار کند که اگر لازم باشد سازمان ملی استاندارد را برای خواسته خود یعنی واردات خودروی کارکرده که ایمن بودن آن ثابت نشده حذف کنند، چراکه این افراد از سازمان استاندارد خواسته اند درباره ایمن بودن خودرو‌ها کوتاه بیاید؛ کوتاه بودنی که با منحل کردن فرقی ندارد، لذا بانک مرکزی و دولت باید از این موضوع و منابع ارزی مردم تا زمانی که ایمنی خودرو‌های وارداتی کارکرده مشخص شود، مراقبت لازم را به عمل بیاورد.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر