15 مهر 1402 - 19:00

آرامش تولید و بازار با گشایش‌های جدید ارزی

آرامش تولید و بازار با گشایش‌های جدید ارزی
با آزادسازی منابع ارزی در کره‌جنوبی و لوکزامبورگ بازار ارز از لحاظ روانی به آرامش می‌رسد و رونق بیشتر تولید نیز محقق خواهد شد.
کد خبر : ۱۵۵۸۲۶

به گزارش ایبنا، محمدجواد محقق‌نیا، تحلیلگر مسائل پولی و ارزی در خصوص آزاد سازی ۱.۷ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در لوکزامبورگ اروپا اظهار کرد: این گشایش‌های ارزی اثر روانی بر بازار ارز دارد، چون مردم متوجه خواهند شد که دیپلماسی فعال اقتصادی جهت آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشور‌های دیگر ادامه دارد.

عضو هیئت مدیره بانک سپه اظهار با بیان اینکه  با آزادسازی منابع ارزی در کره‌جنوبی و لوکزامبورگ بازار ارز از لحاظ روانی به آرامش می‌رسد و رونق بیشتر تولید نیز محقق خواهد شد، تصریح کرد: با آزاد شدن منابع ارزی، این موضوع برای مردم روشن می‌شود که دست بانک مرکزی پر است که اثر روانی بر بازار ارز نیز خواهد گذاشت؛ به طوری که دیگر کسی برای حفظ سرمایه خود و یا سوء استفاده از نوسانات ارز، به سمت بازار ارز نخواهد رفت.

وی گفت: دسترسی به ۱.۷ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در لوکزامبورگ موجب خواهد شد تا عرضه ارز افزایش یابد، در این شرایط افرادی که دلار‌های خانگی دارند و ارز زیادی در خانه نگهداری می‌کنند؛ آن‌ها را روانه بازار می‌کنند و می‌فروشند.

این تحلیلگر مسائل پولی و ارزی بیان کرد: گشایش‌های ارزی جدید همچنین موجب خواهد شد تا بسیاری از متقاضیانی که در صف دریافت ارز بودند، مانند واردکنندگان کالا‌های اساسی، واردکنندگان مواد اولیه تولید، خودروسازانی که نیاز به واردات قطعات و تجهیزات خودرو دارند و ... بتوانند ارز مورد نیاز خود را به سهولت دریافت کنند؛ بنابراین با آزادسازی ارز‌های بلوکه شده واردات نیز تسریع خواهد شد و تولید و اقتصاد کشور به حرکت در می‌آید، به عبارت دیگر چرخه تولید در کشور بهتر حرکت خواهد کرد.

به گفته محقق‌نیا، در نتیجه با آزادسازی منابع ارزی، بازار ارز هم از لحاظ روانی و هم از لحاظ تقاضای تامین مواد اولیه و واسطه‌ای برای تولید به آرامش می‌رسد.

این تحلیلگر مسائل پولی و ارزی با اشاره به این که دیپلماسی ارزی بانک مرکزی بسیار عالی و موفق آمیز بوده است، گفت: در گذشته، رئیس کل بانک مرکزیِ دولت روحانی، به جای این که به سفر‌هایی برود که مشکلات اقتصادی کشور را حل کند، به سفر‌هایی می‌رفت که احیاناً دوست داشت به این کشور‌ها سفر کند؛ به عنوان نمونه به سوئد سفر می‌کرد، این در حالی است که در سوئد مشکل ارزی نداشتیم. اما در حال حاضر، تمامی مسافرت‌ها و تمام تلاش‌های رئیس کل بانک مرکزی در جهت حل مشکلات کشور است و این سفر‌ها با برنامه ریزی دقیق و در کشور‌های مورد هدف صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ثبات بازار ارز تداوم خواهد یافت، تاکید کرد: دیپلماسی ارزی رئیس کل بانک مرکزی قابل تقدیر است و به زودی نیز تاثیرات این اقدام‌ها را در بازار ارز و دیگر بازار‌های دارایی مشاهده خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر