افزایش تورم ساختاری آمریکا همگام با نرخ بهره بلندمدت

افزایش تورم ساختاری آمریکا همگام با نرخ بهره بلندمدت
افزایشی بودن تورم ساختاری ماهانه ایالات متحده آمریکا، لزوم بالا نگهداشتن نرخ‌های بهره را به سران فدرال رزرو مخابره می‌کند.
کد خبر : ۱۵۵۸۵۷

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از بلومبرگ؛ یکی از شاخص‌های متعارف و مرتبط  با  تورم ساختاری، شاخص قیمت مصرف کننده بدون لحاظ غذا و سوخت است. این شاخص برای آمریکا در دو ماه متوالی، ۰.۳ درصد افزایش را گزارش می‌کند. همزمان با این تغییر، بر حسب شاخص‌های سالانه، انتظار کاهش تورم هم وجود دارد؛ اما تحلیل سالانه در اینجا گمراه کننده است، زیرا شاخص مذکور به صورت نقطه به نقطه در ماه سپتامبر افزایشی را تجربه کرده که از سال ۱۹۸۲ بی‌سابقه بوده است.

 

تورم و تورم ساختاری شاخص قیمتی مصرف کننده آمریکا (CPI inflation)

افزایش هسته تورمی آمریکا همگام با نرخ بهره بلندمدت

 

 

تقاضای تاب‌آور در بزرگترین اقتصاد جهان همراه با بازار کار مستحکم، سیاستگذاری‌های بانک مرکزی آمریکا را پیچیده کرده است. همزمان با کاهش تورم، بنظر رسیده که قیمت‌ها رفتار چسبنده‌ای نشان داده‌اند و این مسئله توجیه کننده سیاست بانک مرکزی در راستای بالا نگهداشتن بلندمدت نرخ بهره هدف است. این اقدام موجب اوج‌گیری و قله‌زنی بازدهی اوراق خزانه داری آمریکا شده، طوری که بازدهی آن در ۱۶ سال اخیر بی‌بدیل بوده است.

 

با ارجاع به جلسه فدرال رزرو در سپتامبر، اکثریت ۱۹ به ۱۲ اعضا، از افزایش نرخ بهره هدف تا پایان سال میلادی حمایت کردند. اما با این وجود در ماه سپتامبر هیچ اقدامی نسبت به افزایش نرخ صورت نپذیرفت. جلسه بعدی فدرال رزرو در یک نوامبر تشکیل خواهد شد و راهبرد بانک مرکزی را مشخص خواهد کرد.

 

در هفته آتی تعدادی از رئسای بانک مرکزی سخنرانی‌هایی را خواهند داشت، از جمله معاون بانک فدرال فیلیپ جفرسون (Philip Jefferson)، عضو هیات حکام فدرال رزرو کریستوفر والر (Christopher Waller)، رئیس فدرال رزرو منطقه‌ای لوره‌ای لوگان (Lorie Logan)، رافل باستیک (Raphael Bostic)، نیل کشکری (Neel Kashkari) و سوسن کالینز (Susan Collins).

 انتظار می‌رود در روز چهارشنبه شاخص قیمت تولیدکننده با شاخص عمده‌فروشی تطبیق پیدا کند. در هفته جاری، هیچ جلسه تصمیم‌سازی برای جهت دادن به نرخ بهره وجود ندارد. تنها جلسه مهم این هفته، اجلاس سالانه انجمن بانک‌های مرکزی است که در شهر مراکش از سوی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برگزار می‌شود.

 

بدین ترتیب، در کنار جلسات و سخنرانی‌های روشن‌گر در هفته جاری، در روز سه‌شنبه گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان توسط صندوق بین‌المللی پول منتشر می‌شود که می‌تواند حاوی پیش‌بینی‌های متعدد از بازار‌های جهانی باشد. همچنین اعلام قبلی آخرین اخبار تورم مصرف‌کننده در آمریکا در تاریخ ۱۲ اکتبر انتشار می‌یابد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر