برنده نوبل اقتصادی امسال معرفی شد

برنده نوبل اقتصادی امسال معرفی شد
کلادیا گلدین (Claudia Goldin)، اقتصاددان مورخ آمریکایی، بزنده نوبل اقتصادی ۲۰۲۳ شد.
کد خبر : ۱۵۵۹۱۷

به گزارش خبرنگار ایبنا و نقل از رویترز؛ به گفته آکادمی سلطنتی علوم سوئد، در روز دوشنبه یادبود نوبل اقتصادی امسال به علت پژوهش‌های برجسته کلادیا گلدین، در زمینه تبعیض درآمدی بین زنان و مردان، به وی تعلق گرفت.

 

جایزه یادبود نوبل، در گذشته با نام جایزه Sveriges Riksbank در زمینه علوم اقتصادی شناخته می‌شد. مبلغ جایزه مذکور به ارزش تقریبا ۱ میلیون دلار است که معادل ۱۱ میلیون کرون سوئد خواهد بود.

 

اهداء کنندگان جایزه نوبل در مورد کلادیا گلدین عنوان کردند: جایزه مذکور به منظور تقدیر از تحقیقات بسیار مفید وی، در امور زنان تقدیم شده است. پژوهش‌های او، به صورت جامعی، وضعیت مشارکت زنان در بازار کار و ابعاد آن را همراه با مسائل درآمدی ترسیم می‌کند. تحقیقات وی توانسته علل تغییرات و منشا اصلی تبعیض جنسیتی را توضیح دهد. جایزه نوبل اقتصادی، در آخرین مرحله از مجموعه جوایز نوبل امسال بود.

 

گلدین، اولین زن فارغ التحصیل دانشکده اقتصادی هاروارد بوده و سومین زنی است که تا کنون توانسته جایزه نوبل اقتصادی را بگیرد. هانس الگرن (Hans Ellegren)، دبیرکل آکادمی سلطنتی علوم سوئد، گفت: «وی از گرفتن جایزه بسیار شوکه شد و بدین خاطر بسیار شادمان بود.»

 

کتاب گلدین با نام «درک شکاف جنسیتی: تاریخچه اقتصادی زن در آمریکا» چاپ ۱۹۹۰، بسیار در زمینه ریشه‌یابی تبعیض دستمزد راه‌گشا محققین بوده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر