20 مهر 1402 - 22:40

فضاسازی درباره ۶ میلیارد دلار پول آزاد شده تهران/ ایران ادعای واشنگتن پست را رد کرد

فضاسازی درباره ۶ میلیارد دلار پول آزاد شده تهران  ایران ادعای واشنگتن پست را رد کرد
نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد ادعای واشنگتن پست را مبنی بر توافق بلوکه کردن ۶ میلیارد دلار آزاد شده ایران را رد کرد.
کد خبر : ۱۵۶۰۱۶

به گزارش ایبنا، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی، ادعای روزنامه آمریکا واشنگتن پست را مبنی بر توافق آمریکا با قطر برای بلوکه کردن ۶ میلیارد دلار ایران را رد کرد.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این یادداشت واشنگتن پست اعلام کرد: این خبر صحت ندارد و انتشار آن اعتبار واشنگتن پست را خدشه دار می‌کند.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران همچنین در واکنش به یادداشت این روزنامه آمریکایی نوشت: سناتور‌های مورد بحث و دولت ایالات متحده همگی کاملا آگاه هستند که نمی‌توانند از توافق عقب نشینی کنند. این پول حقا متعلق به مردم ایران است که دولت جمهوری اسلامی ایران از آن برای تسهیل همه نیاز‌های ضروری و غیر تحریمی ایرانیان استفاده خواهد کرد.

پیش از این، متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی برابر با ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۸ مهرماه جاری درباره درخواست‌های برخی سناتور‌های جمهوریخواه در کنگره برای مسدود کردن دوباره ۶ میلیارد دلار پول آزاد شده ایران که اکنون در حساب‌هایی در قطر است، با اشاره به نقل قولی از مایک پمپئو وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ در زمینه ایجاد این حساب‌ها در دوم نوامبر سال ۲۰۱۸ گفت: این دولت پیشین آمریکا بود که ابتدا اجازه داد این پول ایران سپرده گذاری شود.

وی با رد این ادعا که ایران می‌تواند از این پول برای فعالیت‌های بی ثبات کننده استفاده کند، گفت: ۱۰۰ درصد درآمدی که ایران از فروش نفت خام دریافت می‌کند در حساب‌های خارجی نگهداری می‌شود و ایران می‌تواند فقط برای تجارت بشردوستانه یا تجارت دوجانبه کالا‌ها و خدمات غیرتحریمی استفاده کند.

میلر با بیان ادعا‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: ایران همیشه از تروریسم حمایت مالی کرده است. آن‌ها همیشه از فعالیت‌های بدخواهانه در منطقه حمایت مالی کرده اند و به همین دلیل است که ما همیشه برای پاسخگویی ان‌ها اقدام کرده ایم. اما این پول (پول‌های آزاد شده ایران در قطر) فقط برای اهداف بشردوستانه قابل استفاده است و در حال حاضر یک سنت آن هزینه نشده است.

گروهی متشکل از ۲۰ سناتور جمهوری خواه از جمله مارشا بلکبرن و مارکو روبیو، لیندسی گراهام، جان تون، مایک لی، آر یوتا، ریک اسکات، جیمز لنکفورد، جان کورنین، و تام کاتن در واکنش به حملات حماس به اسرائیل در نامه‌ای به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خواسته اند که دارایی‌های ۶ میلیارد دلاری ایران را که ماه گذشته در توافق تبادل زندانیان آمریکایی از حساب‌های کره جنوبی به قطر آزاد شده بود، مسدود کند.

رسانه‌های آمریکایی در پی عملیات غافلگیرانه و گسترده "طوفان الاقصی" از سوی نیرو‌های مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس که نه تنها این رژیم بلکه آمریکا را شوکه کرده، درجنگی روانی – تبلیغاتی درصدد فضاسازی برای کشیدن پای جمهوری اسلامی ایران به این جنگ هستند در حالیکه مقامات آمریکایی بصراحت این موضوع را رد کرده اند.

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر