خارج کردن همزمان ایران و روسیه از بازار نفت غیرممکن است

خارج کردن همزمان ایران و روسیه از بازار نفت غیرممکن است
ریسک سیاسی ناشی از حذف روسیه و ایران از بازار نفت بیش از تحمل بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ خواهد بود.
کد خبر : ۱۵۶۰۸۶

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل بلومبرگ؛ با اقدام غافل‌گیرانه حماس در روز شنبه هفته گذشته علیه رژیم صهیونیستی، جانت یلن، وزیر خزانه‌داری امریکا اتهامات دروغینی در مورد حمایت ایران از حماس عنوان می‌کند.

 

اما وی در تحلیل خود، به هیچ وجه، جریان مبادلات نفتی جهان را لحاظ نمی‌کند؛ چراکه هر نوع اعمال تحریم مضاعف بر بازار تجارت نفتی ایران، بازار رقیب اصلی ایالات متحده، یعنی روسیه را داغ‌تر خواهد ساخت.

 

مارک فینلی (Mark Finley)، عضو هیات سیاستگذاری انرژی جهانی دانشگاه بیکر، گفت: با ثبات سایر شرایط، اگر کشوری با اعمال تحریم‌ها یک بشکه از سیستم عرضه انرژی جهانی کم کند، بشکه‌ای جدید از تولیدکننده‌ دیگر جای آن را پر خواهد کرد. مشوق این جایگزینی نیز افزایش قیمت نفت خواهد بود.

 

بین تمامی تولیدکنندگان عمده نفتی، دو عرضه کننده اصلی با ۱۳ درصد سهم در کل صادرات نفتی، فروش را محدود ساخته تا قیمت نفت را بالا ببرند. اما ایران مسیر طولانی تا تجدید سهم از دست رفته خود و رساندن آن به صادرات مصوب در اوپک پلاس دارد.

 

با توجه به داده‌های سایت TankerTrackers.com، صادرات نفتی ایران صعود شدیدی را تجربه کرده و تنها در یک ماهه منتهی به سپتامبر، صادرات ایران ۴۰ درصد رشد را نسبت به صادرات چهارماهه اول سال داشته است.

 

مقامات رسمی ایالات متحده آمریکا در آگوست نسبت به چشم پوشی صادرات نفتی ایران، حتی با وجود تحریم‌ها، اذعان داشتند. بدین طریق در اعمال تحریم‌ها علیه ایران کم توجهی کردند و تلاش‌هایی در راستای احیا روابط سیاسی داشتند.  اما یلن در میان صحبت‌ها با صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، فرضیه کاهش اعمال تحریم‌ها علیه ایران را رد می‌کند.

 

در هر صورت، واقعیت آن است که ایران به صادرات بیشتر خود ادامه داد و در سال جاری دومین صادرکننده نفت خام در آب‌های آزاد بوده و تنها کشوری که بیشتر از ایران صادرات فراسرزمینی انجام داده، خود آمریکاست. بدین ترتیب حذف ایران از مبادلات انرژی جهان می‌تواند ریسک و شوک شدید قیمتی به اقتصاد جهانی وارد کند.

 

 

تخمین صادرات نفت خام ومشتقات نفتی ایران در ماه‌های اخیرخارج کردن همزمان ایران و روسیه از بازار نفت غیرممکن خواهد بود

 

با این حال برخی تحلیل‌گران گروه Goldman Sachs از جمله کالوم بروس(Callum Bruce) و دن استروی‌ون(Daan Struyven) گفتند ممکن است سناریویی وجود داشته باشد که صادرات نفتی ایران تحت نظارت دقیق قرار گیرد و بدین طریق حجم صادرات ایران به مقادیر سال قبل افت کند و قیمت نفت برنت نیز به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار برسد.

 

پس از شروع درگیری در فلسطین، کشور ایران تمامی اتهامات مربوط به همکاری با حماس در حمله به اسرائیل را در سازمان ملل متحد رد کرده است.

 

در خصوص تحریم‌های روسیه نیز، هفت سقف قیمتی جهت حرکت مطلوب قیمت در راستای اهداف تحریمی اتحادیه اروپا اعمال شد. طی این تحریم‌ها، ارائه خدمات توسط کشتی‌ها و شرکت‌های اروپایی محدود شده بود، انگلیس هم عینا تحریم‌های مشابهی برای روسیه وضع کرد.

 

هم اکنون، سقف قیمتی اتحادیه اروپا چندین بار به حالت شناور در آمده و همزمان تخفیف‌های نفتی روسیه به نسبت قیمت معیار بین‌المللی کاهش داشته است. بدین ترتیب بنظر می‌رسد روسیه تحریم‌ها را با موفقیت خوبی دور می‌زند.

 

 

روند کاهشی نرخ تخفیف‌های نفتی روسیهخارج کردن همزمان ایران و روسیه از بازار نفت غیرممکن خواهد بود

 

در موارد بسیاری، قیمت نفت و مشتقات نفتی روسیه به مقادیری بالاتر از سقف‌های کشور‌های غربی رسیده، در حالی که عموما خدمات صادراتی آنها توسط همین کشور‌های اروپایی تامین شده است.

در روز پنج‌شنبه نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا، قوانینی تصویب کرد که به موجب آنها نقض سقف قیمت می‌تواند تحریم‌های بیشتری بر روسیه تحمیل کند. اینطور به نظر می‌رسد که تحریم‌های مربوط به نقض سقف قیمتی، عموما تاثیری حداقلی و آنی دارند. برخی از شرکت‌های کشتی‌رانی عقیده دارند ممکن است هدف بعدی تحریم‌ها شامل این گروه نیز بشود.

 

 

متوسط صادرات ماهانه نفت خام روسیه بر حسب مقاصد صادراتیخارج کردن همزمان ایران و روسیه از بازار نفت غیرممکن خواهد بود

 

تانکرهای پا به سن گذاشته‌ای که در صادرات نفتی روسیه می‌توانند بالاتر از سقف قیمتی فعالیت کنند، معروف به ناوگان شبح، نمی‌توانند کفاف تمامی حجم صادرات روسیه را بدهند، بدین ترتیب اگر آمریکا بخواهد خدمات کشتیرانی کشورهای غربی لطمه‌ای نخورد، باید بسیار مراقب نحوه وضع تحریم‌ها باشد.

 

تقریبا یک سوم ناوگان صادراتی روسیه شامل خدمات‌رسانان غربی است، از جمله کشتی‌های اروپایی یا بیمه‌گران لندنی.

 

به طور کلی و در مجموع، حذف همزمان روسیه و ایران از بازار نفت، بدون ایجاد ریسک افزایش قیمت ممکن نخواهد بود. در این حین، اقتصادهای غربی نمی‌توانند شوک خارجی دیگری را تحمل کنند، چرا که نرخ‌های بهره آنها هم اکنون در اوج تاریخی خود قرار دارند و همزمان رشدهای پایینی را نیز تجربه می‌کنند.

 

با توجه به احیای مجدد همکاری‌های نفتی روسیه و عربستان سعودی، همراه با نمایش عمومی اتحاد در همایش صنایع پایه در روز پنج‌شنبه‌ مسکو، نمی‌توان از ریاض انتظار داشت کمبود صادراتی میلیون‌ها بشکه در روز را جبران کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر