30 مهر 1402 - 18:00
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

اقتصاد شفاف بلای جان دلالان/ چرا از پیشرفت صنایع خودروسازی جهان عقب ماندیم؟

اقتصاد شفاف بلای جان دلالان  چرا از پیشرفت صنایع خودروسازی جهان عقب ماندیم؟
وجود رقابت و حذف انحصار و سهمیه، عامل رشد اقتصاد و ایجاد شفافیت مالی و اقتصادی نیز به نفع همه مردم جامعه است.
کد خبر : ۱۵۶۲۳۵

حسین محمودی اصل؛ کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره موضوع اثر شفاف سازی در عرصه اقتصاد روی بحث کاهش قیمت‌ها و عدم اثرگذاری دلالان در بازار‌های مختلف، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که همواره تلاش می‌شود از آن سخن گفته شود منفعت عدم شفافیت برای گروه معدودی از افراد جامعه است که از آن‌ها به نام دلال یا سوداگر نام برده می‌شود، افرادی که از وجود محیط‌های غیر شفاف بیشترین سود را کسب می‌کنند.

 

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما کدام محیط اقتصادی زمینه ساز کسب سود بیشتر برای دلالان است گفت: محیط غیر شفاف و غیر رقابتی، محیطی که با خریدن حواله کالایی که مورد نیاز مردم جامعه است روند قیمت را به نفع خود و به زیان تولید کننده و مصرف کننده افزایش دهد و به صورت غیر واقعی بالا ببرد در حالی که تولید کننده سودی از افزایش قیمت نمی‌برد.

 

محمودی اصل خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از حضور و تاثیر گذاری دلالان دربازار‌های مختلف شفافیت باید به صورت کامل اجرا شود یعنی نباید زمینه برای خرید سهمیه‌ای برای دلال باز باشد بلکه وجود فضای رقابتی است که دلال را از عرصه‌های مختلف اقتصاد بیرون می‌کند.

 

تحلیلگر اقتصادی گفت: وجود شفافیت در بخش‌های مختلف اقتصادی از این جهت حائز اهمیت است که دست رد بر سینه سوداگران می‌زند و منجر به خروج حتمی آن‌ها از بازار کالا‌هایی می‌شود که هم برای مردم مهم است وهم به عنوان متغیر اقتصادی و شاخص مهم در اقتصاد نقش آفرینی می‌کند.

 

وی یادآور شد: آنجایی که رانت و فاصله قیمتی و سهمیه‌ای وجود دارد، بهترین عرصه برای جولان دهی دلالان است؛ مثل صنعت خودروسازی. به این دلیل صنعت خودروسازی ایران دچار چالش‌های جدی شده و از پیشرفتی که سایر صنایع خودروسازی در منطقه و جهان داشته اند عقب افتاده ایم، چون رانت و قیمت گذاری دستوری در این بازار وجود دارد به طوری که بعضا خودرو‌ها با سه تا چهار برابر قیمت جهانی به دست مردم می‌رسد.

 

محمودی اصل خاطر نشان کرد: وجود رانت و عدم شفافیت است که منجر به تشکیل صف‌های بسیار بزرگ برای خرید خودروی ثبت نامی شده چرا که بعد از خرید با نرخ دولتی تا سه برابر نرخ کارخانه به فروش می‌رسد؛ بنابراین جایی که سهیمه حذف شود و شفافیت وجود داشته باشد آنجا جایی است که دلال وجود ندارد.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر