02 آبان 1402 - 11:07
علی سرزعیم مطرح کرد؛

بانک مرکزی در کاهش نقدینگی موفق عمل کرده است

بانک مرکزی در کاهش نقدینگی موفق عمل کرده است
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع کارآفرینان ایران گفت: اندازه اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ به بالاتر از سطح قبل از تحریم‌ها رسیده است.
کد خبر : ۱۵۶۴۶۲

به گزارش ایبنا، نشست آینده‌کاوی اقتصاد ایران با محور تحلیلی بر اقتصاد کلان ایران، آخرین تحولات ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک و آینده صنعت به همت مرکز مطالعات استراتژیک مجمع کارآفرینان ایران در محل مجمع برگزار شد.


در این نشست علی سرزعیم، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به تحولات حوزه تولید در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور گفت: «براساس آخرین آمارها، اندازه اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ به بالاتر از سطح قبل از تحریم‌ها رسیده و در مرحله احیا از تکانه تحریم است.»

 

وی به عملکرد بخش نفتی و غیرنفتی ایران اشاره کرد و گفت: «بخش غیرنفتی اقتصاد ایران در برابر تحریم مقاومت بالایی داشته است به‌طوری‌که نرخ رشد محصول ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۱ به بالای ۴ درصد رسیده و این در حالی است که این عدد در سال ۱۳۹۸ چیزی در حدود ۳ درصد بوده است.»

 

وی افزود: «آمار‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در خصوص نرخ رشد در بخش‌های مختلف اقتصاد متفاوت گزارش‌شده است. به‌طور مثال بانک مرکزی رشد بخش کشاورزی را ۱.۱ درصد اعلام کرده است درحالی‌که گزارش مرکز آمار ایران عدد منفی ۴.۴ را نشان می‌دهد و در بخش‌های دیگر نیز آمار‌های دو مجموعه متفاوت از یکدیگر هستند.»

 

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به‌پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران اظهار کرد: «رشد تولید ناخالص داخلی حقیقی در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب ۴.۷ و ۲.۵ درصد بوده است و پیش‌بینی این صندوق برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به میزان ۲ درصد اعلام‌شده است.

 

سرزعیم در ادامه بیان کرد: «در تقسیم‌بندی که توسط مرکز آمار ایران صورت گرفته است، بخش خدمات با ۴۸ درصد حدود نیمی از اقتصاد ایران را شامل می‌شود و گروه صنایع و معادن با ۴۳ درصد و گروه کشاورزی با ۹ درصد در رتبه دوم و سوم قرار دارند».

 

وی در ادامه این نشست به توضیح عملکرد بخش صنعت به تفکیک محصولات و میانگین رشد آن‌ها طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: «کالای یخچال و فریزر ۱۲.۶ درصد، ظروف شیشه‌ای ۱۱.۴ و کامیون، کامیونت و کشنده رشد ۱۲.۵ درصدی را به ثبت رسانده‌اند».

 

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به اینکه بانک مرکزی در کاهش نقدینگی موفق عمل کرده، افزود: «بانک مرکزی رشد ۳۰ درصدی نقدینگی در سال ۱۴۰۱ را هدف‌گذاری کرده بود که این هدف تا حدود خوبی محقق شد که دلیل آن می‌تواند اجرای سخت گیرانه سیاست محدود کردن رشد ترازنامه باشد.»

 

سرزعیم تأکید کرد: «آن‌طور که به نظر می‌رسد میزان نقدینگی کماکان روند نزولی داشته و تحت کنترل بانک مرکزی است و پیامد مثبت آن ایجاد ثبات و رکود در دیگر بازار‌های موازی مانند مسکن، ارز، طلا و... خواهد بود.»

 

همچنین در ادامه این نشست، شاوردی به وضعیت تولید صنعتی در جهان اشاره کرد و گفت: «روند صعودی تولید صنعتی در دنیا با شیوع ویروس کرونا در دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی به ناگهان کاهش شدیدی پیدا کرد که با ساخت واکسن و ایجاد ثبات نسبی روند تولید مجددا سیر صعودی به خود گرفته است.»

 

کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع کارآفرینان ایران گفت: «نرخ رشد تولید صنعتی جهان برای کشور‌های صنعتی در فصل دوم سال ۲۰۲۳ میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود ۶ درصد کاهش‌یافته است.»

 

وی به سهم ارزش‌افزوده از تولید ناخالص داخلی ایران و کشور ویتنام در طی ۳۰ سال اخیر اشاره کرد و گفت: «بر اساس آمار‌های منتشرشده سهم کشور ویتنام در سال ۱۹۹۰ میلادی از این شاخص حدود ۱۰ درصد بوده و برای کشور ایران این عدد کمتر از ۶ درصد به ثبت رسیده است. با گذشت ۳۰ سال یعنی در سال ۲۰۲۰ این عدد برای ویتنام حدود ۲۷ درصد و ایران کمتر از ۱۵ درصد گزارش شده است.»


شاوردی همچنین به مقایسه حجم ارزش‌افزوده از تولید ناخالص داخلی ایجادشده در ۳۰ سال اخیر دو کشور ایران و ترکیه پرداخت و گفت: «در سال ۱۹۹۰ میلادی حجم ارزش‌افزوده برای کشور ترکیه حدود ۴۰ میلیارد دلار و برای ایران ۱۳ میلیارد دلار بوده است این درحالی است که در سال ۲۰۲۰ کشور ترکیه به عدد ۲۱۰ میلیارد دلار رسیده و ایران به عدد ۷۳ میلیارد دلار دست پیداکرده است.»

 

شاوردی همچنین اظهار کرد: «چشم‌انداز بخش صنعت طی سالیان پیش رو از مسیر‌های مختلفی تحت‌الشعاع عوامل برون‌زا قرارگرفته است. اگر تا پیش‌ازاین بخش صنعت با دلایلی نظیر افت بهره‌وری، کمبود سرمایه‌گذاری یا کمبود نیروی کار ماهر روبه‌رو بود و مجموعه‌ای از عوامل اقتصادی زمینه‌ساز رکود صنعتی در قاره‌های مختلف و جهان می‌شدند، امروز بحران‌های برون‌زا منبعث از فضای امنیتی‌سیاسی جهان زمینه‌ساز کوتاه شدن افق بخش صنعت شده است.»

 

همچنین در ادامه برزین جعفرتاش کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع کارآفرینان ایران در خصوص آینده صنعت در ایران و جهان به ارائه گزارش پرداخت.

 

جعفر تاش گفت: «درحالی‌که ما در یک شرایط سخت قرارگرفته‌ایم و آثار و تبعات منفی این شرایط را تحمل کرده‌ایم، در چنین شرایطی فرصت‌هایی وجود دارد که از بخشی از آن استفاده و از بخشی دیگر استفاده نشده است.»

 

کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع کارآفرینان ایران گفت: «۸۰ تا ۹۰ درصد سبد صادرات ایران را محصولات مواد خام و معدنی و محصولات پتروشیمی تشکیل می‌دهد. این درحالی است که محصولات نهایی و ساخته‌شده را وارد می‌کنیم و این موضوعی است که از گذشته وجود داشته و تا به امروز نیز ادامه داشته است.»

 

جعفرتاش ادامه داد: «در مقابل سبد صادراتی کشور ترکیه به‌عنوان همسایه ایران نیز وجود دارد که انواع محصولات الکترونیکی، خدمات، محصولات کشاورزی و فرآوری‌شده وجود دارد. این موضوع باعث شده که اقتصاد این کشور از تاب‌آوری بالایی برخوردار باشد.»

 

وی تأکید کرد: «اقتصاد‌ها با برند‌ها شناخته می‌شوند. شرکت‌های بزرگ پیشران‌های اقتصادی کشور‌ها هستند و کار صادرات، تحقیق و توسعه، بازاریابی و استخدام نخبگان را برعهده می‌گیرند. هر کشوری از چندین شرکت بزرگ و یا ملی برخوردار است که حجم زیادی از مسئولیت تولید ارزش و ثروت و ایجاد اشتغال را برعهده‌گرفته است. کشور ترکیه توانسته با اجرای سیاست‌هایی، شرکت‌های اینچنینی را ایجاد کند، ولی در مقابل ایران از این سیاست بهره‌ای نبرده است و نتوانسته که در عرصه بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشند.»

 

کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع کارآفرینان ایران به موضوع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: «خروج ترامپ از برجام علی‌رغم آثار زیانباری که بر اقتصاد ایران برجای گذاشت، باعث شد که در سال‌های اخیر تولید ایرانی رقابت‌پذیرتر شود. محدودیت واردات هم به برخی از صنایع داخلی کمک خوبی کرد که بتوانند سهم خود در بازار داخل را افزایش دهند.»

 

منبع: فرهیختگان

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر